Державною установою «Офіс з просування експорту України» створено сорсингову платформу для підтримки українських виробників та іноземних імпортерів. Замовити сорсингову послугу можна за посиланням: https://epo.org.ua/en/sourcing-information/.
Відкритий онлайн-каталог українських експортерів: https://epo.org.ua/en/ukranian-suppliers.
Експортний потенціал України: export-potential.pptx
Зі стрімким розвитком сучасних технологій все частіше з’являються випадки ведення недобросовісної торговельно-економічної діяльності. З метою уникнення ситуацій, що можуть нанести збитків українським суб’єктам підприємницької діяльності рекомендуємо ретельно підходити до вибору надійного китайського партнеру.
При започаткуванні торговельних стосунків з китайським партнером рекомендуємо:
перевірити реєстрацію компанії та впевнитись, що компанія є діючою, має право займатись певними видами діяльності та має дозвіл здійснювати експортно-імпортні операції. Як правило, китайські компанії, що ведуть чесний бізнес, безперешкодно надають таку інформацію та не намагаються її приховати. Водночас, рекомендуємо звертатись до спеціалізованих юридичних установ або компаній, що здійснюють перевірку китайського бізнесу;
перевірити назву компанії на профільних форумах, впевнитись, що компанія не належить до так званих „скамерів”;
провести аналіз веб-сайту компанії, контактних даних менеджерів, з якими ведуться переговори. Необхідно враховувати, що Інтернет-сайти китайських компаній мають основну інформацію китайською мовою, а іноземна мова є опціональною. Слід також відмітити, що співробітники компаній, що ведуть недобросовісну діяльність, використовують видумані імена для легкості спілкування, а також електронну пошту, що має нефірмовий домен;
особисто відвідати компанію та її виробничі потужності, перевірити якість продукції, що виробляється. Також в КНР існує можливість залучати для цього спеціальні комерційні установи, що надають такі послуги, а також контролюють відвантаження товару в порту. Слід також враховувати, що декларуючи намір приїхати до КНР, чесний партнер завжди з розумінням сприйме це та всіляко сприятиме здійсненню візиту;
отримати аналогічні комерційні пропозиції від інших китайських компаній, провести їх порівняльний аналіз та загальний аналіз цін у регіоні;
при укладанні договору зовнішньоекономічної діяльності рекомендуємо впевнитись, що контактна інформація китайської компанії відповідає реєстраційній, в тому числі і адреса та ім’я уповноваженої юридичної особи, яка має підписувати договір ЗЕД, обов’язково передбачити вирішення спорів у арбітражі (у деяких випадках можна використовувати китайський арбітраж).
У випадку виникнення спірних питань під час ведення торговельної діяльності з китайським партнером, а також намірів української компанії звернутись до ПУ в КНР слід звернути увагу на таке:
Посольство не може давати юридичну кваліфікацію діям учасників зовнішньоекономічної діяльності як з української, так і з китайської сторони, офіційно приймати у провадження Заяви щодо скоєння злочину чи вчиняти будь-які інші юридичні дії, що належать до компетенції правоохоронних органів.
Посольство також не має юридичних підстав та повноважень впливати на китайські компанії щодо прийняття ними необхідного українській компанії рішення на стадії господарчої суперечки без юридичної кваліфікації дій сторін уповноваженими на це органами.
У ситуації виникнення господарської суперечки, для української компанії необхідним є вирішення питання згідно юридичної практики.
При наявності рішення арбітражу, передбаченого договором ЗЕД, на користь української сторони, відповідно до цивільно-процесуального законодавства КНР, для його виконання необхідним є звернення до Народного суду КНР середньої інстанції за місцем реєстрації та находження майна відповідача. При цьому, для супроводження судового процесу на території КНР необхідною є наявність виключно китайського адвокату.
У випадку, якщо українська компанія має на меті не лише вирішення господарської cуперечки, але й подання заяви про підозру у скоєні злочину контрпартнером, то повідомляємо, що відповідним компетентним органом, на який покладено обов’язки розслідування економічних злочинів визначено Міністерство громадської безпеки КНР. У разі бажання української компанії звернутись із офіційною заявою щодо злочину до МГБ КНР, необхідно визначити особу із числа громадян КНР, що буде представляти інтереси компанії у державних органах КНР, та подасть до МГБ КНР необхідні документи (заява, копії контракту ЗЕД, платіжних документів та ін.).
Також важливим є те, що до судових та центральних органів влади КНР необхідно подавати лише легалізовані копії документів. Відповідно до консульської практики, ці документи мають бути легалізовані у Посольстві КНР в Україні (подаються документи, їх завірений нотаріально переклад, легалізація якого зроблена через МЗС України у Посольстві КНР в Україні), оскільки лише у цьому випадку документи матимуть юридичну силу на території Китаю.
З 1 березня 2014 при реєстрації китайських компаній Адміністрація промисловості та торгівлі КНР видає Свідоцтво про право підприємницької діяльності (основний реєстраційний документ компанії) нового зразка.
На відміну від колишнього, нове свідоцтво орієнтоване по вертикалі.
На Свідоцтві про право підприємницької діяльності нового зразка зазначаються:
В лівому нижньому куті документа знаходиться QR-код, який веде на сторінку компанії на інформаційному порталі Адміністрації промисловості та торгівлі КНР (тільки китайською мовою).
Завантажити зразок нового Свідоцтва можна тут.
Звернення вітчизняної компанії щодо отримання дипломатичного сприяння має бути надіслано на адресу Ради експортерів та інвесторів при МЗС України, або ж на адресу Посольства України в КНР.
Бізнес запити мають включати супровідний лист на бланку підприємства з підписом керівника, заповнену англійською (при можливості також китайською) мовою комерційну пропозицію (Form_ComOffer), рекламно презентаційні матеріали тощо.
У разі виникнення у Вас запитань, пропозицій чи зауважень просимо контактувати з Відділом з економічних питань Посольства (Радник – Сергієнко Андрій Анатолійович - andrii.serhiyenko@mfa.gov.ua, Перший секретар - Степан Наталія Богданівна – natalia.stepan@mfa.gov.ua ).
Схема організації співробітництва із структурами в Україні і КНР, що сприяють залученню інвестицій та просуванню українського експорту. Схема розроблена та запропонована для обласних державних адміністрацій, обласних та міських рад, ініціаторів інвестиційних проектів, виробників/експортерів на базі існуючих контактів та поточної роботи Посольства із вказаними українськими та китайськими структурами.
В якості одного із напрямів політики поглиблення економічних реформ керівництвом КНР розглядається підтримка та поширення позитивного досвіду розвитку так званих «зон вільної торгівлі» (ЗВТ).
У цьому контексті китайський уряд здійснює заходи з поширення досвіду напрацювань експериментальної Шанхайської ЗВТ для прискорення реформ і лібералізації торговельно-економічних відносин, посилення відкритості, оптимізації урядових функцій і зміцнення ринкових інструментів розподілу ресурсів в інтересах формування нових механізмів та моделі розвитку економіки, орієнтованої на зовнішній світ.
Пілотний проект ЗВТ у Шанхаї стартував у вересні 2013 р., який об'єднує території безмитної зони порту Яншань, безмитної зони міжнародного аеропорту Пудун, логістичного парку Вайгаоцяо і першої в Шанхаї зони вільної торгівлі Вайгаоцяо.
На кінець березня 2015 року на території експериментальної ЗВТ зареєстровано 2438 нових компаній, а їх загальна кількість досягла 7392.
Держрадою КНР затверджені Генеральні плани ще трьох нових пілотних зон вільної торгівлі - Гуандун, Тяньцзінь і Фуцзянь, а також програма подальшого поглиблення реформ і підвищення відкритості Шанхайської пілотної ЗВТ.
За задумом, зазначені пілотні ЗВТ повинні слугувати реалізації стратегії «пояс і шлях» та стати піонерами у проведенні політики поглиблення реформ, відкритості та інноваційного розвитку, а напрацьований досвід «копіювати» і впроваджувати по всій країні.
Ці зони працюватимуть за моделлю Шанхайської ЗВТ з метою тестування програми ослаблення контролю за валютними операціями і прямими іноземними інвестиціями. В той же час, уряд КНР має намір розширити Шанхайську ЗВТ, включивши до неї нові райони і галузі економіки. У результаті цього територія шанхайської зони збільшиться з 28 кв. км до 120 кв. км.
У своєму розвитку нові ЗВТ використовуватимуть вигідність свого географічного положення. Приміром, Гуандунська зона реалізовуватиме програму економічної інтеграції з Гонконгом і Макао. Фуцзянь в основу свого розвитку вкладатиме спільний розвиток з Тайванем. Тяньцзінь почне працювати разом з Пекіном і провінцією Хебей.
ЗВТ Гуандун займатиме загальну площу в 116,2 кв. км з розташуванням у містах Гуанчжоу, Шенчжень і Джухай, а також у їхніх околицях. ЗВТ Тяньцзінь займатиме територію в 119,9 кв. км в районі одного з найбільших китайських мегаполісів - міста Тяньцзінь. ЗВТ Фуцзянь займатиме землі площею в 118,04 кв. км у провінції Фучжоу.
Експериментальні ЗВТ Китаю не є зонами міжнародної торгівлі і базуються на законах і нормативних актах КНР. Це їхня основна відмінність від традиційних зон вільної торгівлі (FTA - Free Trade Area), які регулюються угодами країн-учасників з наданням взаємних податкових преференцій на рівні країн.
Для компаній-учасників бізнесу в ЗВТ введений спрощений порядок отримання реєстраційного свідоцтва, знижені вимоги до розміру і строків внесення статутного капіталу. Пакет реєстраційних документів можна подати у режимі «єдине вікно», що означає одноразове надання документів без додаткової паперової тяганини.
Іноземним інвесторам дозволено відкривати в ЗВТ філії міжнародних банків (цією можливістю вже скористалися Cіtіgroup і DBS), дочірні страхові компанії з надання медичних послуг, інвестиційні компанії, а також деякі фінансові компанії.
ЗВТ не є офшорною зоною у звичному розумінні. Для компаній-учасників торгівлі залишився традиційний корпоративний податок у розмірі 25%, але можна одержати відтермінування на його сплату. Знижені (але не скасовані повністю) імпортні мита на ввіз устаткування. Знижена (але не скасована повністю ) ставка ПДВ на лізинг повітряного транспорту.
Торгівлю в зонах можна здійснювати у особливій китайській валюті - офшорних юанях (CNH), що стає вільно конвертованою валютою в межах ЗВТ, і у такий спосіб компанії переміщують кошти через Free Trade Accounts (мультивалютні рахунки), які захищені від коливань курсу валют, а також заощаджують на конвертації валют. Є доступними позики в юанях для іноземних партнерів. У ЗВТ Шанхай вже діє «офшорний юань», який емітується Банком Китаю (Гонконг), HSBC (Гонконг) і Standart Chartered Bank (Гонконг, Південний Китай).
Перевагами ЗВТ для компаній-учасників є скорочення часу проходження митних процедур, спрощення документообігу для митних процедур, автоматизація доставки в межах митної зони і знижені мита.
У ЗВТ також дозволено користування такими Інтернет-площадками як «Твіттер», «Фейсбук» і «Ютьюб», які закриті на материковому Китаї.
Єдиним лімітуючим інструментом ЗВТ є Negatіve Lіst для іноземних інвесторів, створений для захисту китайських компаній від конкуренції, тобто в деякі галузі КНР не поспішає допускати іноземців. До іноземних компаній, що спеціалізуються на таких галузях, як сільське господарство, енергетика, тваринництво, будівництво (інші галузі, які підтримує китайський уряд і на які доводиться максимальна кількість державних компаній), можуть бути застосовані обмеження в ЗВТ - їм може бути відмовлено в реєстрації і відповідно в праві ведення господарської діяльності в такій зоні. Перед реєстрацією іноземної компанії в ЗВТ потрібно впевнитися, що сфера діяльності інвестора не включена в Negatіve Lіst.
(China Compulsory Certification, CCC)
З травня 2002 року в Китаї запроваджена обов’язкова сертифікація товарів (China Compulsory Certification, далі - CCC). Сертифікації підлягають як китайські, так і імпортовані товари. Товари, що підлягають обов’язковій сертифікації, можуть імпортуватися, продаватися та/чи використовуватися під час бізнес заходів в Китаї лише після отримання ССС сертифіката.
Система обов’язкової сертифікації продукції є аналогом європейської СЕ-системи якості продукції і передбачає отримання ССС сертифіката, який підтверджує відповідність товарів встановленим правилам і стандартам (GB-стандарти).
Обов’язковій сертифікації підлягає 135 товарів розділених на 20 категорій, які включають побутову техніку, автомобілі, мотоцикли, захисне скло, медичне обладнання, освітлювальні прилади, кабелі і дроти тощо.
Товари, що підлягають обов’язковій сертифікації, але не мають належним чином оформленого ССС сертифіката, можуть бути затримані митними органами Китаю на кордоні або відправлені назад власнику. Нецільове використання ССС ліцензії або нанесення маркування ССС на товари, що не мають належним чином оформленої сертифікації, тягне за собою накладення штрафів.
Водночас, існують непоодинокі випадки, коли службовці митних органів КНР вимагають ССС сертифікати на товари, які не підлягають обов’язковій сертифікації. Для уникнення таких випадків рекомендується отримати т. зв. «Clearance Certificate».
Відповідальним органом за здійснення усіх процедур пов’язаних з оформленням ССС сертифікатів, їх видачу, а також надання дозволів на нанесення на товари маркування ССС визначено Адміністрацію сертифікації та акредитації Китаю (CNCA). У відповідності із законодавством, Адміністрація також призначає лабораторії для проведення тестування та аудиторів підприємств.
Адміністрація CNCA поклала виконання функцій з оброблення заявок на отримання ССС сертифікації, а також розроблення і внесення змін до переліку товарів, що підлягають обов’язковій сертифікації, на Китайський центр сертифікації якості.
Згідно з рішенням Адміністрації сертифікації та акредитації КНР (№3 від 2005 р. та №38 від 2008 р.) від обов’язкової сертифікації можуть звільнятися товари для наукових досліджень та тестувань продукції, товари для участі у виставках, товари необхідні для побудови виробничих ліній, товари відпрацьовані в Китаї (як елемент більшого продукту) і знову експортовані, окремі частини товару для споживання, незначна частина товарів для застосування за певних обставин (потребує попереднього узгодження).
Процес видачі ССС сертифікату
Процес отримання ССС сертифікату передбачає подання заявки і документів, підготовку заводу/підприємства до аудиту, сплати платежів та зборів.
Короткий опис процесу отримання ССС сертифіката:
Відповідальний за сертифікацію орган (CNCA) відряджає китайських аудиторів для інспектування підприємства.
У випадку відмови у видачі сертифіката, надається звіт про причини відмови. Водночас, підприємство може повторно звернутися за отриманням ССС сертифіката, що вимагатиме додаткових затрат коштів і часу.
Адміністрація CNCA призначила такі сертифікаційні органи відповідальні за тестування і сертифікацію конкретних груп товарів:
Підтвердження актуальності сертифікату (follow-up certification)
Виданий ССС сертифікат дійсний протягом кількох років, однак його актуальність підтверджується щорічно шляхом проходження додаткових аудитів підприємства, так звана повторна сертифікація, або follow-up certification.
Процедура під час повторної сертифікації така ж як і при первинному отриманні ССС сертифіката, однак займає значно менше часу, простіша і дешевша. Як правило, такий аудит займає не більше одного дня.
Після п’яти років з дати видачі первинного ССС сертифіката, повторний аудит, як правило, займе 2 дні і потребуватиме проходження повторного тестування товарів в Китаї.
Перегляд дії ССС сертифіката
Власники ССС сертифікатів зобов’язані інформувати відповідальний за сертифікацію орган (CNCA) про будь-які зміни, що відбулися на підприємстві, виробництві та/чи в характеристиці товарів, що підлягають сертифікації. Після отримання такої інформації відповідальний за сертифікацію орган видає «повідомлення про внесення змін» до сертифіката.
Крім того, CNCA необхідно інформувати про зміну співробітника підприємства відповідального за ССС сертифікацію, що передбачає лише документарні процедури. Якщо ж відбулися важливі зміни стосовно товару, на який видано ССС сертифікат, CNCA може вимагати у власника сертифіката надсилання зразків товару для тестування до Китаю.
У випадку зміни лінії виробництва чи перенесення виробництва в інше місце, китайська адміністрація сертифікації, як правило, вимагає повторного проходження процесу сертифікації продукції або ж, принаймні, інспекції самого виробництва китайськими аудиторами.
Під час прийняття рішення щодо видачі сертифіката товарам, перевіряється в тому числі і їх відповідність наявній системі стандартизації в КНР (GB-стандарти). У зв’язку з цим при змінах в GB-стандартах щодо товару, що підлягає сертифікації, власники ССС сертифікатів повинні, у встановлені терміни, подати заявку стосовно сертифікованого товару і надіслати його на повторне тестування згідно з новим GB-стандартом.
Функціонування ССС сертифікатів регулюється Правилами імплементації. Кожна група товарів має свої окремі Імплементаційні правила, в яких описується процес отримання ССС сертифікатів, характеристики ССС сертифіката і правила дозволу на маркування. Якщо китайська влада офіційно публікує нові Імплементаційні правила чи вносить зміни до вже існуючих, власники сертифікатів зобов’язані протягом встановлених термінів подати заявку на їх зміну.
Усі дійсні сертифікати повинні відповідати діючим GB-стандартам та Імплементаційним правилам. Як правило CNCA надає перехідний період, протягом якого у власників сертифікату є час здійснити необхідні дії для оновлення чи внесення змін до діючого сертифіката. Перехідний період зазвичай триває один рік. Якщо власники сертифікатів у випадку зміни GB-стандартів чи Імплементаційних правил не внесуть зміни до своїх сертифікатів у встановлений час, це погрожує призупиненням дії сертифікатів, або ж їх скасуванням.
Нанесення маркування ССС
Згідно зі встановленими в Китаї правилами, виробник має право самостійно обрати способи та види нанесення маркування, однак до певної групи товарів можуть застосовуватися обмеження. Можливі способи нанесення маркування на конкретний вид товару слід обговорювати з CNCA заздалегідь, під час оформлення ССС сертифікатів.
Маркування ССС може наноситися ливарним пресуванням, лазером, друком, гравюрою, пресом, прикріпленням етикетки тощо. Можуть також обиратися інші від перелічених способів маркування. Однак, маркування повинне відповідати вимогам CNCA, бути читабельним і містити особливі вимоги щодо кожного товару.
Вимоги до ССС маркування:
- якщо маркування здійснюється за допомогою ливарного пресування чи лазерної гравюри, лого ССС і код виробника (ідентифікаційний номер виробництва одна буква і шестизначний цифровий код) повинні знаходитися на самому продукті;
- для товарів, які маркуються за допомогою етикетки, зазначається також ім’я виробника/торгова марка.
Правильне маркування і дійсний дозвіл на друк є необхідними для безперешкодного експортування товарів, що підлягають сертифікації, в Китай. Дозвіл на нанесення маркування ССС містить інформацію, в тому числі, про розміри лого ССС і способи його нанесення. Китайська митниця має відкритий доступ до бази даних CNCA, яка містить деталізований перелік всі дозволів на маркування. Якщо існуюче маркування відрізняється від інформації вказаної у дозволі, або ж дозвіл не є дійсним чи завершився, товари можуть бути затримані на митниці.
З 1 січня 2015 року термін дії дозволу на нанесення маркування більше не обмежується 12 місяцями, однак має співпадати з відповідним ССС сертифікатом. Тобто, при завершенні терміну дії ССС сертифіката дозвіл на маркування автоматично анулюється.
Інші види обов’язкової сертифікації
Визначені види товару можуть також потребувати CFDA сертифікації (медичне устаткування) або CEL сертифікації (деякі електронні вироби). У разі відсутності необхідного виду сертифіката товари можуть бути затримані в Китаї і відіслані назад до експортера за його кошт.
Медичне обладнання чи устаткування, яке застосовується в Китаї має пройти CFDA сертифікацію. Відповідальним органом за її впровадження призначено Китайську адміністрацію продуктів харчування та ліків, що підпорядковується Міністерству охорони здоров’я КНР.
CEL (China Energy Label) – це сертифікат, в якому зазначається рівень енергоспоживання та клас енергоефективності (1-5), і є аналогом європейської EU Energy Label. Виробники визначених електронних виробів зобов’язані наносити на свою продукцію CEL маркування для інформування китайського споживача про енергоефективність продукту. За оформлення CEL-сертифікатів відповідальний Китайський центр маркування енергоефективності.
Перелік товарів, що підлягають обов’язковій сертифікації в КНР
1. Електричні проводи і кабелі
2. Вимикачі для електромереж, інші електричні пристрої захисту та підключення електромереж
3. Низьковольтні електричні прилади
4. Маломоторні двигуни
5. Електричні інструменти
6. Зварювальне обладнання
7. Побутові та подібні електроприлади
8. Аудіо та відео апаратура (за виключенням аудіо апаратури для трансляцій та автомобілів)
9.Обладнання для інформаційних технологій
10. Освітлювальні прилади (за виключенням освітлювальних приладів з напругою нижче 36В)
11. Телекомунікаційне термінальне обладнання
12. Автомобілі
13. Автомобільні шини
14. Захисне скло
15. Сільськогосподарська техніка
16. Вироби з латексу
17. Медичне обладнання
18. Обладнання для боротьби з пожежами
19. Товари для безпеки
20. Домашній декор і вироби для ремоделювання
21. Запчастини та комплектуючі для автомобілів та мотоциклів
22. Іграшки
23. IT-товари
Іноземні юридичні та фізичні особи з метою отримання виключного права на використання торгової марки (далі ТМ) у відношенні товарів чи послуг, які ними виготовляються, переробляються, реалізовуються в КНР, можуть її зареєструвати у Офісі з питань захисту торгових марок при Державній адміністрації промисловості та комерції КНР (далі ТМ офіс).
Згідно із законом КНР «Про торгові марки» для реєстрації ТМ можуть бути використані текстові та графічні зображення, включаючи слова, літери алфавіту, тривимірні зображення, комбінації кольорів або поєднання зазначених компонентів. ТМ повинна мати відмінні характеристики, що дозволяють ідентифікувати товари та/або послуги, а також не мати перешкод для реєстрації у вигляді раніше зареєстрованих торгових марок.
ТМ не можуть використовувати такі слова і графічні зображення та мають відповідати наступним вимогам:
1) аналогічні або подібні до державного найменування КНР, державного прапору, державного гербу, військових знамен, відзнак, а також найменування місць розташування центральних органів державної влади; найменування та графічні зображення, аналогічні спорудам, які символізують такі органи влади;
2) аналогічні або подібні до державних найменувань країн світу, державних прапорів, військових знамен, за винятком випадків згоди уряду відповідної держави на використання зазначених назв та зображень у якості ТМ;
3) аналогічні або подібні до найменувань, прапорів, емблем міжурядових міжнародних організацій, за винятком випадків згоди таких організацій або відсутності можливого введення громадськості в оману щодо приналежності торгової марки;
4) аналогічні або подібні до офіційного штампу чи печатки, які можуть затверджувати здійснення контролю або надання гарантій, за винятком дозволених;
5) аналогічні або подібні до найменувань і символів Червоного Хреста і Червоного Півмісяця;
6) не можуть принижувати національну гідність;
7) не можуть перебільшено рекламувати якість товарів і вводити в оману;
8) не можуть завдавати шкоди соціалістичній моралі і звичаям, або іншим чином негативно впливати на споживачів.
Окрім цього, не можуть бути зареєстровані ті торгові марки, які:
1) формуються виключно із загальноприйнятого найменування, графічного зображення або позначення товару;
2) формуються виключно з безпосередньої вказівки на якість, основні матеріали, функції, призначення, вагу, кількість та інші характеристики товару;
3) позбавлені характерних особливостей;
4) відтворюють, імітують або перекладають загальновідому ТМ;
5) використовують в якості торгової марки форму товару.
Реєстрацію торгових марок здійснює Офіс з питань захисту торгових марок. В компетенції цього органу знаходиться публікація інформаційних бюлетенів про зареєстровані ТМ і подані на реєстрацію заявки, а також розгляд протестів щодо реєстрації ТМ.
Іноземна фізична чи юридична особа може подати заявку на реєстрацію ТМ в КНР лише за допомогою визнаного державою китайського агентства з реєстрації торгових марок (перелік: http://wssq.saic.gov.cn:9080/tmsve/agentInfo_getAgentDljg.xhtml ).
Доволі поширеним явищем, з яким неодноразово стикаються не лише українські, але й відомі іноземні компанії, є реєстрація т.зв. «піратами» відомих торгових марок чи ТМ продуктів, які планується ввозити в КНР. Тому перед реєстрацією слід здійснити попередню перевірку в інформаційній базі ТМ офісу на предмет наявності в реєстрі подібних чи ідентичних ТМ.
За розгляд заявки стягується державний збір у розмірі 300 юаней (близько 48 дол. США).
Для подачі заявки на реєстрацію ТМ необхідно підготувати такі документи:
Усі товари і послуги, що реєструються повинні подаватися у відповідності з Ніццькою класифікацією продуктів і послуг для реєстрації торгових марок. Заявник може зареєструвати ТМ для різних груп товарів, що належать до різних класів Класифікації. При цьому необхідно враховувати, що при реєстрації ТМ щодо товарів і послуг, які належать до різних класів, або при перевищенні десяти найменувань товарів в одному класі[2], збільшується розмір державного мита за реєстрацію. Ознайомитися з Ніццькою класифікацією можна в Інтернет базі ВОІВ .
Зазначена класифікація товарів щороку переглядається в рамках ВОІВ, вона містить 45 груп товарів (1-34) і послуг (35 – 45). Кожна країна-член Ніццького договору зобов’язана застосовувати її при реєстрації ТМ [3].
Після отримання усіх документів ТМ офіс проводить їх перевірку і направляє заявнику (або його довіреній особі) Повідомлення про прийом заявки до розгляду. Протягом 30-ти денного терміну ТМ офіс має право витребувати від заявника додаткові матеріали.
Прийнята до розгляду заявка на реєстрацію торгової марки розміщується на сайті ТМ офісу і публікується в офіційному бюлетені для того, щоб зацікавлені особи мали можливість її опротестувати.
Під час розгляду заявки ТМ офіс дотримується принципу часового пріоритету, тобто при використанні двох однакових або подібних торгових марки правовий захист надається тій ТМ, заявка на реєстрацію якої подана першою.
Як правило ТМ офіс розглядає заявку на реєстрацію ТМ протягом 8-9 місяців, після чого у письмовому вигляді інформує заявника про прийняте рішення, яке може полягати у реєстрації ТМ, повній або частковій відмові у реєстрації.
У разі необхідності зміни імені, адреси або інших даних власника зареєстрованої ТМ подається заява про реєстрацію змін.
Термін дії зареєстрованих ТМ становить 10 років. Для продовження терміну використання ТМ необхідно за 6 місяців до його закінчення звернутися до ТМ офісу із відповідною заявою.
Державна адміністрація промисловості та комерції КНР створює Експертну комісію з торгових марок, до компетенції якої належить розгляд заявок-оскаржень реєстрації ТМ.
Будь-яка особа може подати протест щодо затвердженої ТМ протягом 3 місяців після офіційного повідомлення. У разі відсутності протестів ТМ затверджується і реєструється, видається Свідоцтво про реєстрацію ТМ, а також публікується в офіційному бюлетені ТМ офісу оголошення про це.
При подачі протесту щодо реєстрації ТМ необхідно надати опис ситуації і обґрунтування особи, яка подала протест, а також заявника. У разі незгоди будь-якої сторони з рішенням протягом 15 днів з моменту отримання повідомлення про прийняте рішення допускається подача заяви до комісії для повторного розгляду протесту. У випадку незгоди з рішенням комісії протягом 30 днів з моменту отримання повідомлення заявник може подати заяву до Народного суду КНР.
У разі незгоди з відмовою в реєстрації ТМ заявник може протягом 15 днів з моменту отримання письмового повідомлення подати заяву до Експертної комісії для повторного розгляду. У разі незгоди з рішенням Експертної комісії допускається подача заяви до суду КНР протягом 30 днів з моменту отримання повідомлення про рішення комісії.
Проведення в Китаї процедури державних закупівель (тендерів) регулюється низкою нормативно-правових актів, серед яких основними є Закон КНР «Про державні закупівлі» (від 2002 р.) та Закон КНР «Про проведення тендерів» (від 1999 р.). Зазначені закони не регламентують повною мірою закупівлю товарів військового та подвійного призначення, щодо яких діють Правила закупівель обладнання в інтересах Народно-визвольної армії Китаю (НВАК), а також Правила проведення конкурсів Головного управління озброєнь НВАК на закупівлю обладнання.
Закон КНР «Про державні закупівлі» передбачає стандартизований механізм проведення державних закупівель, підвищення ефективності використання державних коштів при здійсненні державних закупівель, захист національних та суспільних інтересів тощо. Відповідно до положень Закону «Про проведення тендерів», вони повинні проводитися щодо придбання товарів та послуг при виконанні таких проєктів: будівництво масштабних інфраструктурних об’єктів, об’єктів загального призначення й об’єктів, пов’язаних із громадськими інтересами і безпекою населення, об’єктів з повним або частковим використанням державних інвестицій, об’єктів з використанням наданих міжнародними організаціями або урядами іноземних держав кредитів, фінансової допомоги. Конкретний зміст і критерії перерахованих вище об’єктів визначаються профільними міністерствами і відомствами з подальшим затвердженням Державною радою КНР.
Відповідно до Закону КНР «Про проведення тендерів», тендери поділяються на два типи: відкритий і на запрошення. Водночас, Закон КНР «Про державні закупівлі» пропонує шість категорій тендерів: відкриті торги, на запрошення, конкурентні переговори, закупівлі в одного постачальника, запит, інші методи закупівель, визначені Відділом державного нагляду і управління державними закупівлями Держради КНР.
Законодавством передбачено винятки, при яких дозволяється не проводити тендери для закупівель товарів і послуг, а саме закупівлі: в сфері державної безпеки; що є державною таємницею; пов’язані з необхідністю захисту від стихійних лих або ліквідації їхніх наслідків; за наявності інших особливих обставин. У 2014 р. у рамках реформування системи державних закупівель, Головним управлінням озброєнь НВАК були прийняті Правила проведення конкурсів на закупівлю обладнання, а також створена система електронних торгів (http://www.weain.mil.cn/). Варто відзначити, що незареєстровані користувачі системи, а також іноземні компанії допуску до «закритої» тендерної інформації не мають.
Закупівлі товарів і послуг у КНР здійснюються державними органами всіх рівнів через визначені центральним або провінційним/муніципальним урядами агентства державних закупівель. Зазначені агентства закупівель є юридичними особами некомерційного профілю, які за дорученням держорганів здійснюють закупівельну діяльність, відповідно до норм чинного законодавства.
Щодо участі іноземних компаній в державних тендерах, слід зазначити, що система урядових закупівель Китаю спрямована виключно на заохочення та підтримку розвитку підприємств і виробників цієї країни.
Державні органи КНР всіх рівнів, відповідно до ст.10 Закону КНР «Про державні закупівлі», здійснюють закупівлі лише китайських товарів, послуг чи проєктів (винятком, відповідно до законодавства, можуть бути такі три випадки: товари, послуги або проєкти, які необхідно придбати, недоступні в Китаї або не можуть бути отримані на розумних комерційних умовах; закупівлі для використання за межами Китаю; інші передбачені чинним законодавством випадки).
Іноземне підприємство-постачальник тієї чи іншої продукції або послуг, яке має намір брати участь в урядовій закупівельній діяльності, повинно бути зареєстровано в Китаї. Тобто, для того, щоб узяти участь у процесі державних закупівель, постачальники повинні надавати такі матеріали, як «бізнес-ліцензію юридичної особи підприємства», зареєстровану в компетентних органах КНР, або посвідчення фізичної особи, щоб довести, що вони здатні самостійно нести цивільну відповідальність. Крім того, відповідно до положень Закону КНР «Про державні закупівлі» постачальники, які беруть участь у діяльності з державних закупівель, повинні надати додаткові документи, такі як «ліцензії на ведення бізнесу юридичних осіб або інших організацій та фізичних осіб» і «повинні мати бездоганну репутацію як добропорядний платник податків і зборів соціального страхування відповідно до законодавства».
У той же час, іноземні компанії можуть брати участь у тендерах щодо реалізації в Китаї проєктів, що здійснюються повністю або частково за рахунок коштів міжнародних фінансових організацій, наприклад, Азійського банку розвитку (www.adb.org/projects/), Світового банку (https://projects.worldbank.org) тощо.
Основні інформаційні ресурси КНР, на яких розміщується інформація про проведення державних закупівель: www.ccgp.gov.cn; www.zycg.gov.cn; http://bgpc.beijing.gov.cn; www.china-cpp.com; www.ctba.org.cn; www.chinabidding.com.