Портал в режимі тестування та наповнення
  • A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
  • Українською
  • English
  • 漢語
Ділове співробітництво
Опубліковано 25 грудня 2019 року о 17:55

Ведення бізнесу в КНР

Базові рекомендації Посольства щодо започаткування бізнесу з китайськими партнерами

 Зі стрімким розвитком сучасних технологій все частіше з’являються випадки ведення недобросовісної торговельно-економічної діяльності. З метою уникнення ситуацій, що можуть нанести збитків українським суб’єктам підприємницької діяльності рекомендуємо ретельно підходити до вибору надійного китайського партнеру.

При започаткуванні торговельних стосунків з китайським партнером рекомендуємо:

  • перевірити реєстрацію компанії та впевнитись, що компанія є діючою, має право займатись певними видами діяльності та має дозвіл здійснювати експортно-імпортні операції. Як правило, китайські компанії, що ведуть чесний бізнес, безперешкодно надають таку інформацію та не намагаються її приховати. Водночас, рекомендуємо звертатись до спеціалізованих юридичних установ або компаній, що здійснюють перевірку китайського бізнесу;

  • перевірити назву компанії на профільних форумах, впевнитись, що компанія не належить до так званих „скамерів”;

  • провести аналіз веб-сайту компанії, контактних даних менеджерів, з якими ведуться переговори. Необхідно враховувати, що Інтернет-сайти китайських компаній мають основну інформацію китайською мовою, а іноземна мова є опціональною. Слід також відмітити, що співробітники компаній, що ведуть недобросовісну діяльність, використовують видумані імена для легкості спілкування, а також електронну пошту, що має нефірмовий домен;

  • особисто відвідати компанію та її виробничі потужності, перевірити якість продукції, що виробляється. Також в КНР існує можливість залучати для цього спеціальні комерційні установи, що надають такі послуги, а також контролюють відвантаження товару в порту. Слід також враховувати, що декларуючи намір приїхати до КНР, чесний партнер завжди з розумінням сприйме це та всіляко сприятиме здійсненню візиту;

  • отримати аналогічні комерційні пропозиції від інших китайських компаній, провести їх порівняльний аналіз та загальний аналіз цін у регіоні;

  • при укладанні договору зовнішньоекономічної діяльності рекомендуємо впевнитись, що контактна інформація китайської компанії відповідає реєстраційній, в тому числі і адреса та ім’я уповноваженої юридичної особи, яка має підписувати договір ЗЕД, обов’язково передбачити вирішення спорів у арбітражі (у деяких випадках можна використовувати китайський арбітраж).

У випадку виникнення спірних питань під час ведення торговельної діяльності з китайським партнером, а також намірів української компанії звернутись до ПУ в КНР слід звернути увагу на таке:

Посольство не може давати юридичну кваліфікацію діям учасників зовнішньоекономічної діяльності як з української, так і з китайської сторони, офіційно приймати у провадження Заяви щодо скоєння злочину чи вчиняти будь-які інші юридичні дії, що належать до компетенції правоохоронних органів.

Посольство також не має юридичних підстав та повноважень впливати на китайські компанії щодо прийняття ними необхідного українській компанії рішення на стадії господарчої суперечки без юридичної кваліфікації дій сторін уповноваженими на це органами.

У ситуації виникнення господарської суперечки, для української компанії необхідним є вирішення питання згідно юридичної практики.

При наявності рішення арбітражу, передбаченого договором ЗЕД, на користь української сторони, відповідно до цивільно-процесуального законодавства КНР, для його виконання необхідним є звернення до Народного суду КНР середньої інстанції за місцем реєстрації та находження майна відповідача. При цьому, для супроводження судового процесу на території КНР необхідною є наявність виключно китайського адвокату.

У випадку, якщо українська компанія має на меті не лише вирішення господарської cуперечки, але й подання заяви про підозру у скоєні злочину контрпартнером, то повідомляємо, що відповідним компетентним органом, на який покладено обов’язки розслідування економічних злочинів визначено Міністерство громадської безпеки КНР. У разі бажання української компанії звернутись із офіційною заявою щодо злочину до МГБ КНР, необхідно визначити особу із числа громадян КНР, що буде представляти інтереси компанії у державних органах КНР, та подасть до МГБ КНР необхідні документи (заява, копії контракту ЗЕД, платіжних документів та ін.).

Також важливим є те, що до судових та центральних органів влади КНР необхідно подавати лише легалізовані копії документів. Відповідно до консульської практики, ці документи мають бути легалізовані у Посольстві КНР в Україні (подаються документи, їх завірений нотаріально переклад, легалізація якого зроблена через МЗС України у Посольстві КНР в Україні), оскільки лише у цьому випадку документи матимуть юридичну силу на території Китаю.

 

З 1 березня 2014 при реєстрації китайських компаній Адміністрація промисловості та торгівлі КНР видає Свідоцтво про право підприємницької діяльності (основний реєстраційний документ компанії) нового зразка.

На відміну від колишнього, нове свідоцтво орієнтоване по вертикалі.

На Свідоцтві про право підприємницької діяльності нового зразка зазначаються:

     -  реєстраційний номер компанії (注册 号);

     -  назва компанії (名称);

     -  тип компанії (类型) - компанія з обмеженою відповідальністю або акціонерна компанія з обмеженою відповідальністю + вказівки на походження капіталу (якщо компанія з іноземним капіталом) та учасників компанії (наприклад, якщо це компанія з одним учасником, що є фізичною особою);

     -  ім'я та прізвище законного представника (法定 代表人) - це єдина особа, яка може виступати від імені компанії без оформлення довіреності;

     -  розмір статутного капіталу (注册 资本) - мінімальні розміри статутного капіталу були скасовані для більшості компанії, розмір статутного капіталу визначається статутом компанії;

     -  дата створення компанії (成立 日期) - датою створення компанії є дата видачі Свідоцтва про право підприємницької діяльності в реєстраційній організації;

     -  термін ведення діяльності (营业 期限) - зазвичай термін діяльності становить від 5 до 30 років;

     -  вид діяльності (经营 范围).

     В лівому нижньому куті документа знаходиться QR-код, який веде на сторінку компанії на інформаційному порталі Адміністрації промисловості та торгівлі КНР (тільки китайською мовою).

Завантажити зразок нового Свідоцтва можна тут.


Інформація для підприємців 

     Звернення вітчизняної компанії щодо отримання дипломатичного сприяння має бути надіслано на адресу Ради експортерів та інвесторів при МЗС України, або ж на адресу Посольства України в КНР.

      Бізнес запити мають включати супровідний лист на бланку підприємства з підписом керівника, заповнену англійською (при можливості також китайською) мовою комерційну пропозицію ( Form_ComOffer), рекламно презентаційні матеріали тощо.

      Каталог експортерів м.Київ - Catalogue_Exporters_of_Kyiv_ukr-enga.pdf

      У разі виникнення у Вас запитань, пропозицій чи зауважень просимо контактувати з Відділом з економічних питань Посольства (Радник – Сергієнко Андрій Анатолійович - andrii.serhiyenko@mfa.gov.ua, Перший секретар  - Степан Наталія Богданівнаnatalia.stepan@mfa.gov.ua )

Організації сприяння діловому співробітництву

Схема організації співробітництва із структурами в Україні і КНР, що сприяють залученню інвестицій та просуванню українського експорту. Схема розроблена та запропонована для обласних державних адміністрацій, обласних та міських рад, ініціаторів інвестиційних проектів, виробників/експортерів на базі існуючих контактів та поточної роботи Посольства із вказаними українськими та китайськими структурами (завантажити файл-11882.pdf)


Нові експериментальні зони вільної торгівлі (ЗВТ) в Китаї

     В якості одного із напрямів політики поглиблення економічних реформ керівництвом КНР розглядається підтримка та поширення позитивного досвіду розвитку так званих «зон вільної торгівлі» (ЗВТ).

     У цьому контексті китайський уряд здійснює заходи з поширення досвіду напрацювань експериментальної Шанхайської ЗВТ для прискорення реформ і лібералізації торговельно-економічних відносин, посилення відкритості, оптимізації урядових функцій і зміцнення ринкових інструментів розподілу ресурсів в інтересах формування нових механізмів та моделі розвитку економіки, орієнтованої на зовнішній світ.

     Пілотний проект ЗВТ у Шанхаї стартував у вересні 2013 р., який об'єднує території безмитної зони порту Яншань, безмитної зони міжнародного аеропорту Пудун, логістичного парку Вайгаоцяо і першої в Шанхаї зони вільної торгівлі Вайгаоцяо.

     На кінець березня 2015 року на території експериментальної ЗВТ зареєстровано 2438 нових компаній, а їх загальна кількість досягла 7392.

     Держрадою КНР затверджені Генеральні плани ще трьох нових пілотних зон вільної торгівлі - Гуандун, Тяньцзінь і Фуцзянь, а також програма подальшого поглиблення реформ і підвищення відкритості Шанхайської пілотної ЗВТ.

     За задумом, зазначені пілотні ЗВТ повинні слугувати реалізації стратегії «пояс і шлях» та стати піонерами у проведенні політики поглиблення реформ, відкритості та інноваційного розвитку, а напрацьований досвід «копіювати» і впроваджувати по всій країні.

     Ці зони працюватимуть за моделлю Шанхайської ЗВТ з метою тестування програми ослаблення контролю за валютними операціями і прямими іноземними інвестиціями. В той же час, уряд КНР має намір розширити Шанхайську ЗВТ, включивши до неї нові райони і галузі економіки. У результаті цього територія шанхайської зони збільшиться з 28 кв. км до 120 кв. км.

     У своєму розвитку нові ЗВТ використовуватимуть вигідність свого географічного положення. Приміром, Гуандунська зона реалізовуватиме програму економічної інтеграції з Гонконгом і Макао. Фуцзянь в основу свого розвитку вкладатиме спільний розвиток з Тайванем. Тяньцзінь почне працювати разом з Пекіном і провінцією Хебей.

     ЗВТ Гуандун займатиме загальну площу в 116,2 кв. км з розташуванням у містах Гуанчжоу, Шенчжень і Джухай, а також у їхніх околицях. ЗВТ Тяньцзінь займатиме територію в 119,9 кв. км в районі одного з найбільших китайських мегаполісів - міста Тяньцзінь. ЗВТ Фуцзянь займатиме землі площею в 118,04 кв. км у провінції Фучжоу.

     Експериментальні ЗВТ Китаю не є зонами міжнародної торгівлі і базуються на законах і нормативних актах КНР. Це їхня основна відмінність від традиційних зон вільної торгівлі (FTA - Free Trade Area), які регулюються угодами країн-учасників з наданням взаємних податкових преференцій на рівні країн.

     Для компаній-учасників бізнесу в ЗВТ введений спрощений порядок отримання реєстраційного свідоцтва, знижені вимоги до розміру і строків внесення статутного капіталу. Пакет реєстраційних документів можна подати у режимі «єдине вікно», що означає одноразове надання документів без додаткової паперової тяганини.

    Іноземним інвесторам дозволено відкривати в ЗВТ філії міжнародних банків (цією можливістю вже скористалися Cіtіgroup і DBS), дочірні страхові компанії з надання медичних послуг, інвестиційні компанії, а також деякі фінансові компанії.

    ЗВТ не є офшорною зоною у звичному розумінні. Для компаній-учасників торгівлі залишився традиційний корпоративний податок у розмірі 25%, але можна одержати відтермінування на його сплату. Знижені (але не скасовані повністю) імпортні мита на ввіз устаткування. Знижена (але не скасована повністю ) ставка ПДВ на  лізинг повітряного транспорту.

    Торгівлю в зонах можна здійснювати у особливій китайській валюті - офшорних юанях (CNH), що стає вільно конвертованою валютою в межах ЗВТ, і у такий спосіб компанії переміщують кошти через Free Trade Accounts (мультивалютні рахунки), які захищені від коливань курсу валют, а також заощаджують на конвертації валют. Є доступними позики в юанях для іноземних партнерів.  У ЗВТ Шанхай вже діє «офшорний юань», який емітується Банком Китаю (Гонконг), HSBC (Гонконг) і Standart Chartered Bank (Гонконг, Південний Китай).

   Перевагами ЗВТ для компаній-учасників є скорочення часу проходження митних процедур, спрощення документообігу для митних процедур, автоматизація доставки в межах митної зони і знижені мита.

   У ЗВТ також дозволено користування такими Інтернет-площадками як «Твіттер», «Фейсбук» і «Ютьюб», які закриті на материковому Китаї.

   Єдиним лімітуючим інструментом ЗВТ є Negatіve Lіst для іноземних інвесторів, створений для захисту китайських компаній від конкуренції, тобто в деякі галузі КНР не поспішає допускати іноземців. До іноземних компаній, що спеціалізуються на таких галузях, як сільське господарство, енергетика, тваринництво, будівництво (інші галузі, які підтримує китайський уряд і на які доводиться максимальна кількість державних компаній), можуть бути застосовані обмеження в ЗВТ - їм може бути відмовлено в реєстрації і відповідно в праві ведення господарської діяльності в такій зоні. Перед реєстрацією іноземної компанії в ЗВТ потрібно впевнитися, що сфера діяльності інвестора не включена в Negatіve Lіst. 

 


Обов’язкова сертифікація товарів для експорту до Китаю

(China Compulsory Certification, CCC)

З травня 2002 року в Китаї запроваджена обов’язкова сертифікація товарів (China Compulsory Certification, далі - CCC). Сертифікації підлягають як китайські, так і імпортовані товари. Товари, що підлягають обов’язковій сертифікації, можуть імпортуватися, продаватися та/чи використовуватися під час бізнес заходів в Китаї лише після отримання ССС сертифіката.

Система обов’язкової сертифікації продукції є аналогом європейської СЕ-системи якості продукції і передбачає отримання ССС сертифіката, який підтверджує відповідність товарів встановленим правилам і стандартам (GB-стандарти).

Обов’язковій сертифікації підлягає 135 товарів розділених на 20 категорій, які включають побутову техніку, автомобілі, мотоцикли, захисне скло, медичне обладнання, освітлювальні прилади, кабелі і дроти тощо.

Товари, що підлягають обов’язковій сертифікації, але не мають належним чином оформленого ССС сертифіката, можуть бути затримані митними органами Китаю на кордоні або відправлені назад власнику.  Нецільове використання ССС ліцензії або нанесення маркування ССС на товари, що не мають належним чином оформленої сертифікації, тягне за собою накладення штрафів.

Водночас, існують непоодинокі випадки, коли службовці митних органів КНР вимагають ССС сертифікати на товари, які не підлягають обов’язковій сертифікації. Для уникнення таких випадків рекомендується отримати т. зв. «Clearance Certificate».

Відповідальним органом за здійснення усіх процедур пов’язаних з оформленням ССС сертифікатів, їх видачу, а також надання дозволів на нанесення на товари маркування ССС визначено Адміністрацію сертифікації та акредитації Китаю (CNCA). У відповідності із законодавством, Адміністрація також призначає лабораторії для проведення тестування та аудиторів підприємств.

Адміністрація CNCA поклала виконання функцій з оброблення заявок на отримання ССС сертифікації, а також розроблення і внесення змін до переліку товарів, що підлягають обов’язковій сертифікації, на Китайський центр сертифікації якості.

Згідно з рішенням Адміністрації сертифікації та акредитації КНР (№3 від 2005 р. та №38 від 2008 р.) від обов’язкової сертифікації можуть звільнятися товари для наукових досліджень та тестувань продукції, товари для участі у виставках, товари необхідні для побудови виробничих ліній, товари відпрацьовані в Китаї (як елемент більшого продукту) і знову експортовані, окремі частини товару для споживання, незначна частина товарів для застосування за певних обставин (потребує попереднього узгодження).

Процес видачі ССС сертифікату

Процес отримання ССС сертифікату передбачає подання заявки і  документів, підготовку заводу/підприємства до аудиту, сплати платежів та зборів.

Короткий опис процесу отримання ССС сертифіката:

  1. Підготовка і подання документів до Адміністрації сертифікації та акредитації Китаю
  2. Прийняття і розгляд заявки Адміністрацією
  3. Тестування продукту в лабораторіях Китаю
  4. Аудит підприємства, який як правило, займає 1-2 дня.

Відповідальний за сертифікацію орган (CNCA) відряджає китайських аудиторів для інспектування підприємства.

  1. Видача ССС сертифікату.
  2. Після погодження з китайською організацією сертифікації CNCA і отримання дозволу на використання маркування ССС, на продукт наноситься маркування ССС.

У випадку відмови у видачі сертифіката, надається звіт про причини відмови. Водночас, підприємство може повторно звернутися за отриманням ССС сертифіката, що вимагатиме додаткових затрат коштів і часу.

Адміністрація CNCA призначила такі сертифікаційні органи відповідальні за тестування і сертифікацію конкретних груп товарів:

CCAP (China Certification Center for Automotive Products) - товари автомобільної галузі

CSP (China Certification Center for Security and Protection) - товари у сфері безпеки

CSCG (China Safety Global Certification Centre) - захисне скло

CEMC (China Certification Centre for Electromagnetic Compatibility) -електронні вироби.

Підтвердження актуальності сертифікату (follow-up certification)

Виданий ССС сертифікат дійсний протягом кількох років, однак його актуальність підтверджується щорічно шляхом проходження додаткових аудитів підприємства, так звана повторна сертифікація, або follow-up certification.

Процедура під час повторної сертифікації така ж як і при первинному отриманні ССС сертифіката, однак займає значно менше часу, простіша і дешевша. Як правило, такий аудит займає не більше одного дня.

Після п’яти років з дати видачі первинного ССС сертифіката, повторний аудит, як правило, займе 2 дні і потребуватиме проходження повторного тестування товарів в Китаї.

Перегляд дії ССС сертифіката

Власники ССС сертифікатів зобов’язані інформувати відповідальний за сертифікацію орган (CNCA) про будь-які зміни, що відбулися на підприємстві, виробництві та/чи в характеристиці товарів, що підлягають сертифікації. Після отримання такої інформації відповідальний за сертифікацію орган видає «повідомлення про внесення змін» до сертифіката.

Крім того, CNCA необхідно інформувати про зміну співробітника підприємства відповідального за ССС сертифікацію, що передбачає лише документарні процедури. Якщо ж відбулися важливі зміни стосовно товару, на який видано ССС сертифікат, CNCA може вимагати у власника сертифіката надсилання зразків товару для тестування до Китаю.

У випадку зміни лінії виробництва чи перенесення виробництва в інше місце, китайська адміністрація сертифікації, як правило, вимагає повторного проходження процесу сертифікації продукції або ж, принаймні, інспекції самого виробництва китайськими аудиторами.

Під час прийняття рішення щодо видачі сертифіката товарам, перевіряється в тому числі і їх відповідність наявній системі стандартизації в КНР (GB-стандарти). У зв’язку з цим при змінах в GB-стандартах щодо товару, що підлягає сертифікації, власники ССС сертифікатів повинні, у встановлені терміни, подати заявку стосовно сертифікованого товару і надіслати його на повторне тестування згідно з новим GB-стандартом.

Функціонування ССС сертифікатів регулюється Правилами імплементації. Кожна група товарів має свої окремі Імплементаційні правила, в яких описується процес отримання ССС сертифікатів, характеристики ССС сертифіката і правила дозволу на маркування. Якщо китайська влада офіційно публікує нові Імплементаційні правила чи вносить зміни до вже існуючих, власники сертифікатів зобов’язані протягом встановлених термінів подати заявку на їх зміну.

Усі дійсні сертифікати повинні відповідати діючим GB-стандартам та Імплементаційним правилам. Як правило CNCA надає перехідний період, протягом якого у власників сертифікату є час здійснити необхідні дії для оновлення чи внесення змін до діючого сертифіката. Перехідний період зазвичай триває один рік. Якщо власники сертифікатів у випадку зміни GB-стандартів чи Імплементаційних правил не внесуть зміни до своїх сертифікатів у встановлений час, це погрожує призупиненням дії сертифікатів, або ж їх скасуванням.

Нанесення маркування ССС

Згідно зі встановленими в Китаї правилами, виробник має право самостійно обрати способи та види нанесення маркування, однак до певної групи товарів можуть застосовуватися обмеження. Можливі способи нанесення маркування на конкретний вид товару слід обговорювати з CNCA заздалегідь, під час оформлення ССС сертифікатів.

Маркування ССС може наноситися ливарним пресуванням, лазером, друком, гравюрою, пресом, прикріпленням етикетки тощо. Можуть також обиратися інші від перелічених способів маркування. Однак, маркування повинне відповідати вимогам CNCA, бути читабельним і містити особливі вимоги щодо кожного товару.

Вимоги до ССС маркування:

-      якщо маркування здійснюється за допомогою ливарного пресування чи лазерної гравюри, лого ССС і код виробника (ідентифікаційний номер виробництва одна буква і шестизначний цифровий код) повинні знаходитися на самому продукті;

-      для товарів, які маркуються за допомогою етикетки, зазначається також ім’я виробника/торгова марка.

 Правильне маркування і дійсний дозвіл на друк є необхідними для безперешкодного експортування товарів, що підлягають сертифікації, в Китай. Дозвіл на нанесення маркування ССС містить інформацію, в тому числі, про розміри лого ССС і способи його нанесення. Китайська митниця має відкритий доступ до бази даних CNCA, яка містить деталізований перелік всі дозволів на маркування. Якщо існуюче маркування відрізняється від інформації вказаної у дозволі, або ж дозвіл не є дійсним чи завершився, товари можуть бути затримані на митниці.

З 1 січня 2015 року термін дії дозволу на нанесення маркування більше не обмежується 12 місяцями, однак має співпадати з відповідним ССС сертифікатом. Тобто, при завершенні терміну дії ССС сертифіката дозвіл на маркування автоматично анулюється.

Інші види обов’язкової сертифікації

Визначені види товару можуть також потребувати CFDA сертифікації (медичне устаткування) або CEL сертифікації (деякі електронні вироби). У разі відсутності необхідного виду сертифіката товари можуть бути затримані в Китаї і відіслані назад до експортера за його кошт.

Медичне обладнання чи устаткування, яке застосовується в Китаї має пройти CFDA сертифікацію. Відповідальним органом за її впровадження призначено Китайську адміністрацію продуктів харчування та ліків, що підпорядковується Міністерству охорони здоров’я КНР.

CEL (China Energy Label) – це сертифікат, в якому зазначається рівень енергоспоживання та клас енергоефективності (1-5), і є аналогом європейської EU Energy Label. Виробники визначених електронних виробів зобов’язані наносити на свою продукцію CEL маркування для інформування китайського споживача про енергоефективність продукту. За оформлення CEL-сертифікатів відповідальний Китайський центр маркування енергоефективності.

Перелік товарів, що підлягають обов’язковій сертифікації в КНР

 1. Електричні проводи і кабелі

  • Набори шнурів
  • Гнучкі кабелі з гумовою оболонкою для гірничодобувних цілей
  • ізольовані кабелі (дроти) для залізничних транспортних засобів номінальною напругою до 3000В включно
  • Кабелі з гумовою ізоляцією з номінальною напругою до 450/750В включно
  • Кабелі із полівінілхлоридною ізоляцією з номінальною напругою до 450/750В включно

2. Вимикачі для електромереж, інші електричні пристрої захисту та підключення електромереж

  • З'єднувачі для приладів для побутових, промислових і подібних цілей
  • Вилки та розетки для побутових, промислових та подібних цілей
  • Плавкий запобіжник
  • Патрон плавкої вставки мініатюрних запобіжників
  • Вимикачі стаціонарних електричних пристроїв для побутових та інших подібних цілей
  • Пристосування приладів фіксованих електричних пристроїв для побутових та інших подібних цілей

3. Низьковольтні електричні прилади

  • Електричні запобіжники
  • Вимикачі (RCCB, RCBO, MCB), запобіжники
  •  Низьковольтні вимикачі (ізолятори, роз'єднувальні вимикачі та блоки з'єднання запобіжників)
  • Інші пристрої захисту (обмежувачі струму, захисні контури, захисні пристрої, захисні пристрої для термозахисту, реле перевантаження, низьковольтні електромеханічні контактори та пускачі двигунів)
  • Реле (36В < напруга ≤ 1000В)
  • Інші перемикачі (перемикачі для приладів, вакуумні вимикачі, вимикачі тиску, педальні вимикачі, термоперемикачі, перемикачі рівня рідини, кнопкові вимикачі, кінцеві вимикачі, мікроперемикачі, температурні перемикачі, автоматичні перемикачі тощо)
  • Інші прилади (контактори, пускачі двигунів, ліхтарі, допоміжні контактні вузли, головні контролери, контролери та регулятори напруги змінного струму і стартери)
  • Низьковольтні розподільчі пристрої

4. Маломоторні двигуни

  • Низьковольтні двигуни

5. Електричні інструменти

  • Електричні дрилі, включаючи ударні дрилі
  • Електричні викрутки та ударні гайкові ключі
  • Електричні  подрібнювачі
  • Шліфувальні машини
  • Циркулярні пилки
  • Електричні молотки, включаючи електричні кирки
  • Електричні пістолети з негорючими рідинами
  • Електричні ножиці, в тому числі електричні ножиці з двосторонніми лопастями, електричні ножиці
  • Електрична відбійна машина
  • Ручні пили, в тому числі лобзики та саблянки
  • Бетонні вібратори
  • Електричні ланцюгові пили
  • Електричний строгальщик
  • Електричний тример для живоплоту та електричні ножиці для трав
  • Електричні маршрутизатори та кромкообрізні ножиці
  • Електричні різаки каменю, включаючи мармурові різці

6. Зварювальне обладнання

  • Переносні апарати для зварювання на змінному струмі
  • Обладнання для дугового зварювання на змінному струмі
  • Обладнання для газовольфрамового зварювання
  • Газовольфрамові зварювальні апарати, газовольфрамові зварювальники
  • Зварювальні машини MIG/MAG, MIG/MAG зварювальники
  • Машини дугового зварювання під флюсом
  • Плазмові машини для дугового різання
  • Плазмові апарати для дугового зварювання
  • Прилади захисту від електричного удару для трансформатора дугового зварювання
  • Сполучні пристрої для зварювальних кабелів
  • Машини контактного зварювання
  • Провідник для зварювання
  • Лампа газовольфрамового зварювання
  • Зварювальні пальники MIG/MAG
  • Тримачі електродів

7. Побутові та подібні електроприлади

  • Холодильники та морозильні камери:
  • Електричні вентилятори
  • Кондиціонери повітря
  • Моторні компресори
  • Пральні машини
  • Електричні підігрівачі води
  • Обігрівачі кімнат
  • Пилососи
  • Засоби догляду за шкірою та волоссям
  • Праски
  • Електромагнітні скороварки
  • Жаровні
  • Кухонні комбайни
  • Мікрохвильові печі
  • Електричні кухонні плити, плити, духовки та аналогічні прилади
  • Витяжки
  • Електричні рисоварки

8. Аудіо та відео апаратура (за виключенням аудіо апаратури для трансляцій та автомобілів)

  • Активні гучномовці, що мають один або декілька динаміків з макс. вих. потужністю до 500 Вт
  • Підсилювачі аудіосигналів
  • Тюнери
  • Радіоприймачі
  • Аудіо- або відеомагнітофони для будь-яких носіїв
  • Плеєри або обладнання для дисків, касет або інших медіа
  • Комбінація вищевказаних аудіо-/відеоапаратів
  • Адаптери для аудіо/відео обладнання
  • Кольорові телевізійні приймачі та дисплеї моніторів (не включаючи телевізійні приймачі для автомобілів)
  • Чорно-білі телевізійні приймачі та інші монохромні телевізійні приймачі
  • Лампи зображення/дисплея
  • Відеомагнітофони
  • Супутникове телебачення / трансляція приймачів
  • Електронні клавішні
  • Підсилювачі антени
  • Обладнання та комплектуючі для кабельних систем розподілу звукових та телевізійних сигналів

9.Обладнання для інформаційних технологій

  • Персональні комп’ютери (PC)
  • Портативні персональні комп'ютери
  • Елементи відображення, які використовуються для підключення до комп'ютера
  • Принтери, які використовуються для підключення до комп'ютера
  • Багатоцільові принтери та копіювальні машини
  • Сканери
  • Перемикачі блоків живлення, адаптери та зарядні пристрої для комп'ютера
  • Комп'ютерні ігри
  • Навчальні машини
  • Дублікатори, копіювальні апарати
  • Сервери
  • Обладнання для забезпечення фінансування та торгівлі
  • Товари бездротової локальної мережі

10. Освітлювальні прилади (за виключенням освітлювальних приладів з напругою нижче 36В)

  • Світильники, лампи
  • ПРА, амперити

11. Телекомунікаційне термінальне обладнання

  • Стаціонарні телефонні термінали:
  • Загальні телефонні апарати
  • Телефонні апарати АОН
  • Телефонні апарати для карток
  • Телефонні апарати з автовідповідачем
  • Телефонні апарати для встановлення в громадських місцях
  • Телефонні апарати для смарт карток
  • Громадські карткові телефонні апарати
  • Навушники-гарнітури
  • Цифрові телефонні апарати
  • Додаткові пристрої телефонних апаратів
  • Бездротові телефонні термінали
  • Аналогові бездротові телефонні апарати
  • Цифрові бездротові телефонні апарати
  • Групові телефонні системи
  • Телефони для конференцій
  • Факсимільні апарати/картки
  • Модемні термінали/картки
  • Мобільні термінали
  • Аналогові мобільні телефони
  • Мобільні станції цифрових мобільних телефонів GSM, включаючи телефони та інші термінали
  • Мобільні станції цифрових мобільних пристроїв CDMA, включаючи телефони та інші термінали
  • Термінали ISDN
  • Мережеві термінали, включаючи NT1, NT1 +
  • Адаптери/карти терміналів, ТП
  • Термінали даних
  • Картки зберігання/передачі факсів/голосових повідомлень
  • POS-термінали
  • Інтерфейсні трансформатори
  • Мережеві хаби
  • Інші термінали даних
  • Мультимедійні термінали
  • Відеотелефони
  • Термінали відеоконференцій
  • Термінали VOD
  • Інші мультимедійні термінали

12. Автомобілі

  • Автомобілі підкатегорій M, N, O
  • Мотоцикли

13. Автомобільні шини

  • Автомобільні шини
  • Шини для мотоциклів

14. Захисне скло

  • Скло безпеки для автомобілів
  • Скло для будівництва
  • Скло для залізничних транспортних засобів

15. Сільськогосподарська техніка

  • Обладнання для захисту рослин
  • Моторизовані або ручні рідкі ранцеві обприскувачі
  • Моторизовані або ручні порошкові ранцеві обприскувачі
  • Моторизовані рідкі і порошкові ранцеві обприскувачі

16. Вироби з латексу

  • Презервативи

17. Медичне обладнання

  • Медичне рентгенодіагностичне обладнання
  • Обладнання для гемодіалізу
  • Діалізатори порожнистих волокон
  • Кровопровідникове обладнання для очищення крові в лабораторних умовах
  • Електрокардіографи
  • Кардіохірургічні стимулятори для імплантацій
  • Штучні серцево-легеневі машини

18. Обладнання для боротьби з пожежами

  • Обладнання пожежної сигналізації
  • Точкові димові та пожежні сповіщувачі
  • Точкові термо- і пожежні сповіщувачі
  • Комплекти контролю пожежної сигналізації
  • Обладнання для групового управління пожежним захистом
  • Ручна кнопка пожежної сигналізації
  • Пожежні шланги
  • Спринклерне обладнання для гасіння пожежі
  • Спринклери
  • Клапани зволожувальної системи
  • Індикатори потоку води

19. Товари для безпеки

  • Детектори проникнення
  • Внутрішні мікрохвильові допплерівські детектори
  • Проактивні інфрачервоні детектори проникнення
  • Внутрішні пасивні інфрачервоні детектори
  • Внутрішні мікрохвильові та пасивні інфрачервоні комбіновані детектори проникнення
  • Магнітні детектори проникнення
  • Вібраційні детектори проникнення
  • Внутрішні пасивні дзеркальні детектори
  • Контролери охоронної сигналізації
  • Системи охоронної сигналізації для автомобілів

20. Домашній декор і вироби для ремоделювання

  • Розчинні фарби для виробів з дерева
  • Фарфорова цегла/керамічна плитка
  • Антифризи для бетону

21. Запчастини та комплектуючі для автомобілів та мотоциклів

  • Ремні безпеки
  • Мотори  для мотоциклів
  • Сигнали
  • Ретро рефлектори
  • Гальмівні шланги
  • Дзеркала заднього виду
  • Матеріали для внутрішнього оздоблення
  • Замки для дверей та елементи утримування дверей
  • Паливні баки
  • Сидіння і підголівники для сидінь
  • Товари для дзеркал заднього виду
  • Одометри
  • Продукція зовнішнього освітлення та сигналізації транспортних засобів/мотоциклів (фари, поворотні сигнали, габаритні фари, стоп-сигнальні лампочки, прожектори світла, протитуманні фари, задні ліхтарі, габаритні ліхтарі, бічні маркерні ліхтарі, освітлювальне обладнання для номерного знака)

22. Іграшки

  • дитячі автомобілі, в тому числі дитячі велосипеди, триколісні велосипеди, дитячі коляски, дитячі прогулянки та ін.
  • Електричні іграшки
  • Пластикові іграшки
  • Іграшки металеві
  • Катапультні іграшки
  • Іграшки для немовлят

23. IT-товари

 



Реєстрація торгової марки в КНР

Іноземні юридичні та фізичні особи з метою отримання виключного права на використання торгової марки (далі ТМ) у відношенні товарів чи послуг, які ними виготовляються, переробляються, реалізовуються в КНР, можуть її зареєструвати у Офісі з питань захисту торгових марок при Державній адміністрації промисловості та комерції КНР (далі ТМ офіс).

Вимоги до реєстрації торгових марок в Китаї

Згідно із законом КНР «Про торгові марки» для реєстрації ТМ можуть бути використані текстові та графічні зображення, включаючи слова, літери алфавіту, тривимірні зображення, комбінації кольорів або поєднання зазначених компонентів. ТМ повинна мати відмінні характеристики, що дозволяють ідентифікувати товари та/або послуги, а також не мати перешкод для реєстрації у вигляді раніше зареєстрованих торгових марок.

ТМ не можуть використовувати такі слова і графічні зображення та мають відповідати наступним вимогам:

1) аналогічні або подібні до державного найменування КНР, державного прапору, державного гербу, військових знамен, відзнак, а також найменування місць розташування центральних органів державної влади; найменування та графічні зображення, аналогічні спорудам, які символізують такі органи влади;

2) аналогічні або подібні до державних найменувань країн світу, державних прапорів, військових знамен, за винятком випадків згоди уряду відповідної держави на використання зазначених назв та зображень у якості ТМ;

3) аналогічні або подібні до найменувань, прапорів, емблем міжурядових міжнародних організацій, за винятком випадків згоди таких організацій або відсутності можливого введення громадськості в оману щодо приналежності торгової марки;

4) аналогічні або подібні до офіційного штампу чи печатки, які можуть затверджувати здійснення контролю або надання гарантій, за винятком дозволених;

5) аналогічні або подібні до найменувань і символів Червоного Хреста і Червоного Півмісяця;

6) не можуть принижувати національну гідність;

7) не можуть перебільшено рекламувати якість товарів і вводити в оману;

8) не можуть завдавати шкоди соціалістичній моралі і звичаям, або іншим чином негативно впливати на споживачів.

Окрім цього, не можуть бути зареєстровані ті торгові марки, які:

1) формуються виключно із загальноприйнятого найменування, графічного зображення або позначення товару;

2) формуються виключно з безпосередньої вказівки на якість, основні матеріали, функції, призначення, вагу, кількість та інші характеристики товару;

3) позбавлені характерних особливостей;

4) відтворюють, імітують або перекладають загальновідому ТМ;

5) використовують в якості торгової марки форму товару.

Процедура подачі і розгляду заявки на реєстрацію ТМ

Реєстрацію торгових марок здійснює Офіс з питань захисту торгових марок. В компетенції цього органу знаходиться публікація інформаційних бюлетенів про зареєстровані ТМ і подані на реєстрацію заявки, а також розгляд протестів щодо реєстрації ТМ.

Іноземна фізична чи юридична особа може подати заявку на реєстрацію ТМ в КНР лише за допомогою визнаного державою китайського агентства з реєстрації торгових марок (перелік: http://wssq.saic.gov.cn:9080/tmsve/agentInfo_getAgentDljg.xhtml ).

Доволі поширеним явищем, з яким неодноразово стикаються не лише українські, але й відомі іноземні компанії, є реєстрація т.зв. «піратами» відомих торгових марок чи ТМ продуктів, які планується ввозити в КНР. Тому перед реєстрацією слід здійснити попередню перевірку в інформаційній базі ТМ офісу на предмет наявності в реєстрі подібних чи ідентичних ТМ.

За розгляд заявки стягується державний збір у розмірі 300 юаней (близько 48 дол. США).

Для подачі заявки на реєстрацію ТМ необхідно підготувати такі документи:

- заповнена аплікаційна форма[1];

- копії репродукції ТМ в якісному графічному виконанні розміром від 5 до 10 см, якщо дизайн торгової марки, що реєструється, виконаний в одному і більше кольорах, необхідно надати 5 кольорових копій і одну чорно-білу копію ТМ;

- копії документів реєстрації фізичної/юридичної особи чи осіб, які подають на реєстрацію ТМ;

- довіреність для китайського агентства на представлення інтересів заявника.

Усі товари і послуги, що реєструються повинні подаватися у відповідності з Ніццькою класифікацією продуктів і послуг для реєстрації торгових марок. Заявник може зареєструвати ТМ для різних груп товарів, що належать до різних класів Класифікації. При цьому необхідно враховувати, що при реєстрації ТМ щодо товарів і послуг, які належать до різних класів, або при перевищенні десяти найменувань товарів в одному класі[2], збільшується розмір державного мита за реєстрацію. Ознайомитися з Ніццькою класифікацією можна в Інтернет базі ВОІВ .

Зазначена класифікація товарів щороку переглядається в рамках ВОІВ, вона містить 45 груп товарів (1-34) і послуг (35 – 45). Кожна країна-член Ніццького договору зобов’язана застосовувати її при реєстрації ТМ [3].

Після отримання усіх документів ТМ офіс проводить їх перевірку і направляє заявнику (або його довіреній особі) Повідомлення про прийом заявки до розгляду. Протягом 30-ти денного терміну ТМ офіс має право витребувати від заявника додаткові матеріали.

Прийнята до розгляду заявка на реєстрацію торгової марки розміщується на сайті ТМ офісу і публікується в офіційному бюлетені для того, щоб зацікавлені особи мали можливість її опротестувати.

Під час розгляду заявки ТМ офіс дотримується принципу часового пріоритету, тобто при використанні двох однакових або подібних торгових марки правовий захист надається тій ТМ, заявка на реєстрацію якої подана першою.

Як правило ТМ офіс розглядає заявку на реєстрацію ТМ протягом 8-9 місяців, після чого у письмовому вигляді інформує заявника про прийняте рішення, яке може полягати у реєстрації ТМ, повній або частковій відмові у реєстрації.

У разі необхідності зміни імені, адреси або інших даних власника зареєстрованої ТМ подається заява про реєстрацію змін.

Термін дії зареєстрованих ТМ становить 10 років. Для продовження терміну використання ТМ необхідно за 6 місяців до його закінчення звернутися до ТМ офісу із відповідною заявою.

Оскарження рішень ТМ Офісу щодо реєстрації ТМ

Державна адміністрація промисловості та комерції КНР створює Експертну комісію з торгових марок, до компетенції якої належить розгляд заявок-оскаржень реєстрації ТМ.

Будь-яка особа може подати протест щодо затвердженої ТМ протягом 3 місяців після офіційного повідомлення. У разі відсутності протестів ТМ затверджується і реєструється, видається Свідоцтво про реєстрацію ТМ, а також публікується в офіційному бюлетені ТМ офісу оголошення про це.

При подачі протесту щодо реєстрації ТМ необхідно надати опис ситуації і обґрунтування особи, яка подала протест, а також заявника. У разі незгоди будь-якої сторони з рішенням протягом 15 днів з моменту отримання повідомлення про прийняте рішення допускається подача заяви до комісії для повторного розгляду протесту. У випадку незгоди з рішенням комісії протягом 30 днів з моменту отримання повідомлення заявник може подати заяву до Народного суду КНР.

У разі незгоди з відмовою в реєстрації ТМ заявник може протягом 15 днів з моменту отримання письмового повідомлення подати заяву до Експертної комісії для повторного розгляду. У разі незгоди з рішенням Експертної комісії допускається подача заяви до суду КНР протягом 30 днів з моменту отримання повідомлення про рішення комісії.

[1] Аплікаційна форма заповнюється виключно китайською мовою на комп'ютері або на друкарській машинці. Якщо назва торгової марки містить слова іноземною мовою, то необхідно вказати значення цих слів китайською мовою. Усі супроводжуючі документи повинні бути перекладені на китайську.

[2] 30 юаней (близько 5 дол. США) за кожну додаткову товарну одиницю.

[3] Україна приєдналась до Ніццького договору в грудні 2000 року, КНР – в серпні 1994 року.

 


Реєстрація компаній з іноземним капіталом в Китаї 

(інформаційна довідка)

 Завдяки швидкому економічному розвитку Китай став однією з найбільш привабливих для інвесторів країн світу. Нерезидент може зареєструвати в КНР компанію, але для цього необхідні добрі знання місцевої специфіки, звичаїв, ментальності, усталених (і неочевидних іноземцю) традицій ділового спілкування, які накладаються на жорстке регулювання ринку і численні заборони, що встановлюються владою.

 1. Способи ведення бізнесу іноземною юридичною особою в Китаї

 Створювати в Китаї незалежну компанію варто, якщо підприємець планує наймати велику кількість співробітників, йому потрібні виробничі площі або будівлі для специфічної діяльності, або ж необхідно співпрацювати з місцевими партнерами без посередників.

В інших випадках простіше відкрити офшорне підприємство, тобто працювати через САР Гонконг, зони вільної торгівлі, діяти через дочірні «парасолькові» компанії, договори про дистрибуцію або компанію-посередника.

«Парасолькова» компанія

Це китайська компанія, яка виконує роль дочірнього підприємства іноземного бізнесу в Китаї. Така компанія може:

  • найняти обмежене число людей (не більше п'яти) від імені іноземної юридичної особи, подавати клопотання про оформлення робочих віз іноземним співробітникам;
  • сплачувати зарплати та соціальні виплати співробітникам;
  • займатися адміністративними процедурами, необхідними при веденні бізнесу в Китаї;
  • отримувати платежі від китайських клієнтів безпосередньо в Китаї (без необхідності переказувати їх на іноземний рахунок);
  • сплачувати роботу підрядників, а також податки на прибуток, отриманий у Китаї;
  • орендувати офіс для співробітників компанії та/чи склад для зберігання її продукції.

 Це простий і недорогий спосіб ведення бізнесу у Китаї. Однак, таке рішення підійде не кожній іноземній компанії. Якщо компанія пропонує не, приміром, консалтинг, а відкриття заводу чи спільного підприємства у промисловому секторі, такий варіант не підійде.

 Договір про дистрибуцію

У випадку, якщо іноземна компанія планує виробляти товар в Китаї, а потім продавати його на китайський ринок, то найпростіше укласти угоду з виробником про збут товару під брендом іноземної компанії.

Цей варіант можливий і в тому випадку, якщо планується продаж в Китаї продукції, виготовленої за кордоном.

 Компанія-посередник

Одним із методів спрощення ведення бізнесу для іноземної компанії є також укладення домовленостей з китайською компанією-посередником. Однак, у даному випадку є низка обмежень. Приміром, посередники не можуть отримувати платежі від китайських клієнтів, тому користь від компанії-посередника буде тільки в тому випадку, якщо іноземній компанії потрібен місцевий офіс (наприклад, для маркетингу або аутсорсингу). Так як компанія-посередник не може отримувати гроші від клієнтів, єдиним способом здійснювати фінансування офісу є переказ коштів з-за кордону.

 Іноземні компанії (WFOE

Нерезиденти можуть зайти на китайський ринок, створюючи структури зі стовідсотковою або частковою іноземною участю.

Компанія, в якій частка іноземних власників перевищує 25%, називається FIE (Foreign Invested Enterprise - підприємство з іноземним капіталом). Найпоширеніший вид таких підприємств — це WFOE (Wholly Foreign Owned Entity), юридична особа, що належить іноземним громадянам.

Іноземні підприємці отримали можливість створювати компанії типу WFOE, які займаються в Китаї торгівлею (так звані "торгові компанії" або "рітейлери"), після вступу Китаю до Світової організації торгівлі. Ці компанії називаються FICE-комерційні підприємства з іноземним капіталом (Foreign Invested Commercial Enterprises).

Для реєстрації підприємства необхідний реєстраційний капітал, обсяги якого залежать від сфери бізнесу (виробництво, консалтинг, торгівля, надання послуг) і провінції. Це початковий капітал, який потрібно внести на банківський рахунок компанії після отримання ліцензії, але до того, як запрацює компанія.

Реєстраційний капітал може бути незначним, але спершу рекомендується оцінити витрати, які понесе компанія до виходу на беззбитковість, і передбачити реєстраційний капітал згідно з прогнозами витрат. У випадку якщо витрати перевищать капітал до того, як компанія почне приносити прибуток, доведеться інвестувати додатковий капітал з-за кордону, щоб уникнути банкрутства. Для цього необхідно повторювати всю процедуру з реєстраційним капіталом і отримати дозвіл від місцевої влади, що може розтягнутися на 8 тижнів.

 Спільне підприємство

Після WFOE найпоширенішим типом підприємства з іноземним капіталом є спільне підприємство — компанія, якою володіють як іноземці, так і китайці. Зазвичай спільне підприємство відкривають тоді, коли бізнес пов'язаний з технологіями. Проблема з піратством в Китаї є загальновідомою. Тому якщо іноземна компанія планує виробляти або продавати дорогий продукт (патентовані розробки або програмне забезпечення), найчастіше вибирають WFOE.

Однак, якщо іноземна компанія планує потрапити в "закритий" промисловий сектор (наприклад, програмне забезпечення як послуга), єдиним варіантом є створення спільного підприємства.

Процедура реєстрації підприємств з іноземним капіталом 

Для реєстрації підприємств з іноземним капіталом (юридичні особи, що повністю або частково належать іноземцям) необхідно таке:

1. З’ясувати позицію влади КНР щодо залучення іноземних інвестицій до сектора економіки, у якому компанія планує здійснювати діяльність (наявність заохочень, заборон, обмежень).

У деяких промислових секторах Китай заохочує іноземні інвестиції (зазвичай це виражається у фіскальних стимулах). Однак, існують сектори бізнесу, обмежені для іноземних інвестицій. У них закордонний партнер може мати не більше 49% капіталу в спільному підприємстві з китайськими партнерами. Також є сектори, повністю закриті для іноземців.

Інформація щодо секторів економіки, в яких іноземні інвестиції заохочуються, обмежуються чи повністю забороняються владою КНР, можна знайти в Каталозі управління іноземними інвестиціями, який періодично оновлюється  (http://images.mofcom.gov.cn/wzs/201806/20180628220738627.pdf), та Спеціальних заходах управління доступом іноземних інвестицій в пілотних зонах вільної торгівлі (http://images.mofcom.gov.cn/wzs/201806/20180628222647715.pdf). Останній перелік визначає заборонені для іноземних інвестицій сектори економіки КНР в пілотних зонах вільної торгівлі.

В цілому заохочувальні для іноземних інвестицій сектори пов'язані з інноваціями в галузі захисту екології, експорту або розвитку відстаючих регіонів країни. Обмежені сектори часто є чутливими з точки зору екології. Закриті ж сектори найчастіше пов'язані з політикою або є такими, у яких може виникнути загроза національній безпеці.

Якщо ж обраний напрямок бізнесу не згадується в каталозі, це означає, що він не належить до категорій "заохочення", "обмеження" і "заборони". У такому випадку бізнес вважається просто "дозволеним".

 2. Отримання дозволу на ведення бізнесу в КНР

Перед тим, як зареєструвати в Китаї компанію, потрібно отримати у регіональному відділенні Міністерства комерції КНР дозвіл на ведення бізнесу. Місцеві представництва Мінкомерції часто називають COFTEC (Commission of Foreign Trade and Economic Cooperation), або BOFCOM (Bureau of Foreign Trade and Economic Cooperation).

На розгляд подаються такі документи (в основному китайською мовою):

- перевірена і затверджена назва компанії (китайською мовою) в Адміністрації з питань промисловості і торгівлі в тому місті, де планується відкриття компанії. Перевірка займе від 2 до 15 днів у залежності від місця подачі;

- список партнерів (або компаній), які інвестують в підприємство, із зазначенням власника(-ів) компанії, відсоток власності для кожного партнера;

- структура управління — імена всіх директорів, генерального менеджера, керівника, юридичного представника (одна особа може поєднувати кілька посад), а також кольорові копії паспортів усіх зазначених вище осіб, їх бізнес-ліцензії;

- юридична адреса компанії (а також ім'я, e-mail і номер телефону власника/орендодавця). Адреса компанії повинна бути "ексклюзивною", її не можна ділити з іншими компаніями. Не можна також вести справи з віртуального офісу. Адреса повинна відповідати специфіці бізнесу. Наприклад, якщо компанія працює з виробництвом, не слід реєструвати офіс в центрі міста. Необхідно обов'язково пред'явити договір про оренду або придбання нерухомості;

- статутні документи, в яких описується сфера бізнесу, структура управління, плани повернення інвестицій, зареєстрований капітал, законний представник, імена акціонерів, бюджет тощо;

- інформація про кількість, громадянство, заробітну плату і премії для співробітників (у разі відсутності рішення щодо найму персоналу необхідно прописати вакансії, на які планується вести пошук спеціалістів);

- дані про реєстраційний капітал і повний обсяг інвестицій (включає реєстраційний капітал і можливі "позички" в майбутньому від інвесторів компанії або третіх сторін, наприклад, банку);

- аналітичний прогноз: бізнес-план і бюджет інвестицій згідно зі встановленим зразком. Ці документи мають бути виготовлені таким чином, щоб переконати державу схвалити відкриття бізнесу. Реєстраційний капітал і спрямованість бізнесу тут відіграють ключову роль;

- інші документи на вимогу: перелік варіюється в залежності від спрямованості бізнесу, міста і провінції, де зареєстрована юридична адреса компанії, а також останніх змін в китайському законодавстві.

Весь пакет необхідно подавати китайською мовою. При розгляді відповідальні органи нерідко роблять зауваження, їх необхідно відразу ж враховувати.

Одним з ключових моментів для отримання дозволу є спрямованість бізнесу. Якщо відповідальні органи влади визначать, що компанія потрапляє в "обмежену" або "заборонену" категорію, сферу майбутньої діяльності можуть змінити або взагалі відмовити у реєстрації.

Якщо діяльність належить до заохочувальної категорії, потрібно отримати додатковий дозвіл в Національній комісії з розвитку і реформ (National Development and Reform Commission (NDRC). Для невеликого бізнесу можна звернутися й у регіональні відділення Комісії.

 3. Отримання ліцензії на ведення бізнесу

Після отримання в регіональному відділенні Мінкомерції КНР дозволу, компанія має 30 днів на подання запиту на отримання бізнес-ліцензії. Для її отримання і реєстрації компанії необхідно звернутися в місцеве відділення Державної адміністрації індустрії і торгівлі (SAIC). У SAIC місцеві органи називаються за місцем їхнього розташування, наприклад Shanghai AIC або Hangzhou AIC. В залежності від міста і провінції можуть відрізнятися перелік документів та їхні форми.

Для подачі запиту на бізнес-ліцензію, як правило, необхідно подати такі документи:

  • оригінал сертифікату дозволу на ведення бізнесу;
  • заява;
  • статутні документи;
  • назва компанії китайською мовою(затверджена AIC);
  • реєстраційні свідоцтва та інші установчі документи компаній-засновників;
  • рекомендаційний лист із банку, в якому відкрито рахунок компанії;
  • перелік імен директорів, генерального менеджера, керуючого та юридичних представників;
  • інші документи на запит AIC (в залежності від міста, де реєструється компанія).

Датою заснування компанії є дата отримання бізнес-ліцензії.

 4. Відкриття рахунку в банку і внесення реєстраційного капіталу

Після отримання бізнес-ліцензії, для початку роботи фірми потрібно перевести (не пізніше як протягом 2-х років) реєстраційний капітал на банківський рахунок компанії, причому перший внесок не може бути менше 20%. Однак, якщо WFOE у сфері виробництва заявляє обсяг інвестицій менше ніж 3 мільйони доларів, реєстраційний капітал повинен скласти не менше 7/10 від цієї суми.

Рахунок  можна відкрити в будь-якому банку, схваленому SAFE (State Administration of Foreign Exchange – Державна адміністрація з валютного регулювання).

Різницю між інвестиціями в повному обсязі і реєстраційним капіталом можна сплатити пізніше. Це можуть бути кошти від інвесторів або позика від третіх осіб, наприклад, банку.

 5. Інші процедури, які потрібно здійснити після отримання бізнес-ліцензії

Після отримання ліцензії необхідно подати запити на такі дозволи та реєстрації:

  • дозвіл від PSB (Public Security Bureau — Бюро громадської безпеки) для всіх точок продажу компанії;
  • реєстрація в Податковій адміністрації КНР;
  • реєстрація в Генеральній митній адміністрації КНР;
  • реєстрація в SAFE (State Administration of Foreign Exchange);
  • інші запити та дозволи в залежності від специфіки бізнесу та/або міста, в якому реєструється компанія.

 Окрім цього, обов’язковим є найм бухгалтера (бухгалтерський облік обов'язковий в Китаї), а також необхідно стати на облік в Управлінні статистики і Міністерстві праці і соціального захисту.

 

Часові рамки реєстрації і початку роботи компанії

 

Приблизний термін

Процедури

1-1,5 місяці

Отримання базових сертифікатів компанії. Реєстрація іноземної компанії.

Від 1 тижня до 1 місяця

(в залежності від типу платника податку)

Реєстрація в Податковій адміністрації КНР.

Після цього компанія зможе виставляти рахунки, отримувати і здійснювати розрахунки.

10 робочих днів

Реєстрація в соціальних органах.

Після цього компанія може наймати працівників.

20 робочих днів

Реєстрація імпорту і експорту (в разі необхідності).

 Основні податки, які компанія повинна сплачувати в КНР:

-          ПДВ: платник податку може класифікуватися як малий або загальний платник. Малий платник сплачує 3% ПДВ (послуги чи товари), загальний, в залежності від сектору економіки, - 6%, 11% і 13%.

-          Податок на прибуток підприємств: 25%, якщо інше не передбачено законодавством.

-          Додаткові податки: податок на обслуговування та благоустрій міста (якщо в центральній міській зоні) – 7%, податок на загальнонаціональну освіту – 3%, податок на регіональну освіту – 2%.

-          Індивідуальний податок на прибуток: стягується з виплат зарплат за прогресивною ставкою від 3% до 45%

 6. Реєстрація представництва іноземної компанії в КНР

Відкриття представництва в Китаї — це найпростіша форма організації бізнес-структури для виходу і роботи на китайському ринку. Реєстрація представництва в Китаї займає орієнтовно місяць (за наявності легалізованих установчих документів головної компанії).

Водночас, недоліком реєстрації представництва в Китаї є відсутність права здійснення прямої господарської (наприклад, імпортно-експортної, консалтингової та ін.) діяльності і продажів на території Китаю від імені представництва компанії, відсутність права повернення ПДВ, відсутність права отримання виручки на рахунок представництва. Таким чином, представництво компанії в Китаї не має права брати участь у будь-якій формі комерційної діяльності, не має права стягувати плату за надані послуги. Банківський рахунок представництва призначений тільки для прийняття коштів від головної компанії на утримання (оренда, зарплата, комунальні платежі тощо) самого представництва. Фактично представництво використовуються для легалізації статусу в Китаї (офіційно орендувати офіс, найняти співробітників), для присутності на ринку і в ролі дослідницького центру.

 Необхідні документи для реєстрації представництва іноземної компанії в Китаї:

 1. Копії документів головної компанії з перекладом китайською мовою, легалізовані в консульстві Китаю в країні видачі документів:

-    свідоцтво про реєстрацію;

-    документ, який підтверджує, що термін існування материнської компанії не менше 2-х років;

-    статут материнської компанії (китайською мовою або з доданим перекладом китайською мовою), який завіряється нотаріусом у присутності директора головної компанії;

-    довіреність від головної компанії на право підписання документів від її імені (завіряється нотаріусом у присутності директора головної компанії);

-    накази про призначення на посаду генерального представника і звичайних представників (зазвичай завіряються нотаріусом у присутності директора головної компанії, оскільки на наказах необхідний підпис директора);

-    банківський лист-рекомендація від іноземного банку, в якому відкрито рахунок головної компанії (банк повинен знаходитися в країні реєстрації компанії).

2. Анкети та копії закордонних паспортів генерального представника і звичайних представників, їхні автобіографії, фотокартки, свідоцтво про реєстрацію в КНР, копія документа про вищу освіту і довідка про як мінімум 2 роки роботи. На початок реєстрації представництва у всіх представників повинна бути річна робоча або бізнес-віза.

3. Заява про створення представництва в КНР, яка включає назву представництва, сферу діяльності, адресу реєстрації, інші контактні дані.

4. Оригінал договору оренди на офіс в Китаї, укладеного на строк не менше 1 року, а також копії документів орендодавця: свідоцтво про право власності на офісне приміщення, ідентифікаційна карта фізичної особи або свідоцтво про реєстрацію юридичної особи, за необхідності – довіреність на право підписання договору. Дані копії документів орендодавця повинні бути завірені його підписом або печаткою. У графі «призначення приміщення» свідоцтва про право власності на офісне приміщення повинен бути зазначений нежитловий статус приміщення (офісне або комерційне призначення).

5. Опис материнської компанії (дата заснування, організаційна структура компанії, контакти, ПІП керуючого ради директорів і генерального директора, опис діяльності компанії, кількість філіалів і представництв в інших країнах, розмір статутного капіталу і активів компанії, торговий оборот компанії з Китаєм за останні 3 роки, обсяги інвестицій в КНР, проекти, які компанія здійснює в КНР, перелік партнерів у КНР

На одне представництво дозволяється оформляти не більше 3-х представників (один генеральний представник, два звичайні представники). Обмеження стосується тільки іноземних осіб (обмежень за наймом китайських громадян – немає). Термін існування головної компанії, на момент реєстрації представництва в Китаї, повинен бути не менше 2-х років.

Перелік документів для реєстрації може різнитися в залежності від провінції Китаю. Документ для реєстрації необхідно подавати до регіонального відділення  Державної адміністрації індустрії і торгівлі (SAIC).

 

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux