• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
  • Українською
  • English
  • 中文
Особливості виходу на ринок Китаю
Опубліковано 26 лютого 2021 року о 12:05

Нові експериментальні зони вільної торгівлі (ЗВТ) в Китаї

В якості одного із напрямів політики поглиблення економічних реформ керівництвом КНР розглядається підтримка та поширення позитивного досвіду розвитку так званих «зон вільної торгівлі» (ЗВТ).

У цьому контексті китайський уряд здійснює заходи з поширення досвіду напрацювань експериментальної Шанхайської ЗВТ для прискорення реформ і лібералізації торговельно-економічних відносин, посилення відкритості, оптимізації урядових функцій і зміцнення ринкових інструментів розподілу ресурсів в інтересах формування нових механізмів та моделі розвитку економіки, орієнтованої на зовнішній світ.

Пілотний проект ЗВТ у Шанхаї стартував у вересні 2013 р., який об'єднує території безмитної зони порту Яншань, безмитної зони міжнародного аеропорту Пудун, логістичного парку Вайгаоцяо і першої в Шанхаї зони вільної торгівлі Вайгаоцяо.

На кінець березня 2015 року на території експериментальної ЗВТ зареєстровано 2438 нових компаній, а їх загальна кількість досягла 7392.

Держрадою КНР затверджені Генеральні плани ще трьох нових пілотних зон вільної торгівлі - Гуандун, Тяньцзінь і Фуцзянь, а також програма подальшого поглиблення реформ і підвищення відкритості Шанхайської пілотної ЗВТ.

За задумом, зазначені пілотні ЗВТ повинні слугувати реалізації стратегії «пояс і шлях» та стати піонерами у проведенні політики поглиблення реформ, відкритості та інноваційного розвитку, а напрацьований досвід «копіювати» і впроваджувати по всій країні.

Ці зони працюватимуть за моделлю Шанхайської ЗВТ з метою тестування програми ослаблення контролю за валютними операціями і прямими іноземними інвестиціями. В той же час, уряд КНР має намір розширити Шанхайську ЗВТ, включивши до неї нові райони і галузі економіки. У результаті цього територія шанхайської зони збільшиться з 28 кв. км до 120 кв. км.

У своєму розвитку нові ЗВТ використовуватимуть вигідність свого географічного положення. Приміром, Гуандунська зона реалізовуватиме програму економічної інтеграції з Гонконгом і Макао. Фуцзянь в основу свого розвитку вкладатиме спільний розвиток з Тайванем. Тяньцзінь почне працювати разом з Пекіном і провінцією Хебей.

ЗВТ Гуандун займатиме загальну площу в 116,2 кв. км з розташуванням у містах Гуанчжоу, Шенчжень і Джухай, а також у їхніх околицях. ЗВТ Тяньцзінь займатиме територію в 119,9 кв. км в районі одного з найбільших китайських мегаполісів - міста Тяньцзінь. ЗВТ Фуцзянь займатиме землі площею в 118,04 кв. км у провінції Фучжоу.

1 червня 2020 р. ЦК КПК та Державна Рада КНР спільно оприлюднили «Загальний план розбудови Хайнаньського порту вільної торгівлі», що передбачає:

  • До 2025 р., запровадження системи відповідних державних регулювань Хайнаньського порту вільної торгівлі, що спрямована на лібералізацію торгівлі та інвестиційного клімату;
  • До 2035 р., удосконалення вищезазначеної системи регулювань відповідно до поточних реалій, досягнення лібералізації торгівлі, інвестиційного клімату, безперешкодного транскордонного руху капіталу, транспорту, людей, а також безпечного впорядкованого потоку даних в межах Хайнаньського порту вільної торгівлі;
  • До 2050 р., перетворення о.Хайнань на порт вільної торгівлі світового рівня.

Разом із тим, вже зараз певна кількість видів імпортних товарів, а саме деякі сировинні товари та окремі види, можуть бути завезеними на о.Хайнань за так званим «нульовим тарифом».

Зареєстровані в межах Хайнаньського порту вільної торгівлі підприємства, що мають статус незалежної юридичної особи, при імпорті сировинної продукції, що використовується ними для переробки, виробництва та продажу готової продукції в рамках формули «дві сторони назовні» (імпорт сировини для переробки, виготовлення товарів з доданою вартістю та їх експорт за кордон), будуть звільнені від сплати ввізного мита, податку на додану вартість, що нараховується при імпорті товарів, а також податку на споживання.

Після 2025 року переважна більшість всіх імпортних товарів будуть звільнені від сплати ввізного мита, податку на додану вартість, що нараховується при імпорті товарів, а також податку на споживання. Проте, буде визначений перелік тих товарів, до яких і надалі застосовуватимуться вищезазначені збори.

Експериментальні ЗВТ Китаю не є зонами міжнародної торгівлі і базуються на законах і нормативних актах КНР. Це їхня основна відмінність від традиційних зон вільної торгівлі (FTA - Free Trade Area), які регулюються угодами країн-учасників з наданням взаємних податкових преференцій на рівні країн.

Для компаній-учасників бізнесу в ЗВТ введений спрощений порядок отримання реєстраційного свідоцтва, знижені вимоги до розміру і строків внесення статутного капіталу. Пакет реєстраційних документів можна подати у режимі «єдине вікно», що означає одноразове надання документів без додаткової паперової тяганини.

Іноземним інвесторам дозволено відкривати в ЗВТ філії міжнародних банків (цією можливістю вже скористалися Cіtіgroup і DBS), дочірні страхові компанії з надання медичних послуг, інвестиційні компанії, а також деякі фінансові компанії.

ЗВТ не є офшорною зоною у звичному розумінні. Для компаній-учасників торгівлі залишився традиційний корпоративний податок у розмірі 25%, але можна одержати відтермінування на його сплату. Знижені (але не скасовані повністю) імпортні мита на ввіз устаткування. Знижена (але не скасована повністю ) ставка ПДВ на лізинг повітряного транспорту.

Торгівлю в зонах можна здійснювати у особливій китайській валюті - офшорних юанях (CNH), що стає вільно конвертованою валютою в межах ЗВТ, і у такий спосіб компанії переміщують кошти через Free Trade Accounts (мультивалютні рахунки), які захищені від коливань курсу валют, а також заощаджують на конвертації валют. Є доступними позики в юанях для іноземних партнерів. У ЗВТ Шанхай вже діє «офшорний юань», який емітується Банком Китаю (Гонконг), HSBC (Гонконг) і Standart Chartered Bank (Гонконг, Південний Китай).

Перевагами ЗВТ для компаній-учасників є скорочення часу проходження митних процедур, спрощення документообігу для митних процедур, автоматизація доставки в межах митної зони і знижені мита.

У ЗВТ також дозволено користування такими Інтернет-площадками як «Твіттер», «Фейсбук» і «Ютьюб», які закриті на материковому Китаї.

Єдиним лімітуючим інструментом ЗВТ є Negatіve Lіst для іноземних інвесторів, створений для захисту китайських компаній від конкуренції, тобто в деякі галузі КНР не поспішає допускати іноземців. До іноземних компаній, що спеціалізуються на таких галузях, як сільське господарство, енергетика, тваринництво, будівництво (інші галузі, які підтримує китайський уряд і на які доводиться максимальна кількість державних компаній), можуть бути застосовані обмеження в ЗВТ - їм може бути відмовлено в реєстрації і відповідно в праві ведення господарської діяльності в такій зоні. Перед реєстрацією іноземної компанії в ЗВТ потрібно впевнитися, що сфера діяльності інвестора не включена в Negatіve Lіst.

 

Обов’язкова сертифікація товарів для експорту до Китаю деяких видів товарів

(China Compulsory Certification, CCC)

З травня 2002 року в Китаї запроваджена обов’язкова сертифікація товарів (China Compulsory Certification, далі - CCC). Сертифікації підлягають як китайські, так і імпортовані товари. Товари, що підлягають обов’язковій сертифікації, можуть імпортуватися, продаватися та/чи використовуватися під час бізнес заходів в Китаї лише після отримання ССС сертифіката.

Система обов’язкової сертифікації продукції є аналогом європейської СЕ-системи якості продукції і передбачає отримання ССС сертифіката, який підтверджує відповідність товарів встановленим правилам і стандартам (GB-стандарти).

Обов’язковій сертифікації підлягає 135 товарів розділених на 20 категорій, які включають побутову техніку, автомобілі, мотоцикли, захисне скло, медичне обладнання, освітлювальні прилади, кабелі і дроти тощо.

Товари, що підлягають обов’язковій сертифікації, але не мають належним чином оформленого ССС сертифіката, можуть бути затримані митними органами Китаю на кордоні або відправлені назад власнику. Нецільове використання ССС ліцензії або нанесення маркування ССС на товари, що не мають належним чином оформленої сертифікації, тягне за собою накладення штрафів.

Водночас, існують непоодинокі випадки, коли службовці митних органів КНР вимагають ССС сертифікати на товари, які не підлягають обов’язковій сертифікації. Для уникнення таких випадків рекомендується отримати т. зв. «Clearance Certificate».

Відповідальним органом за здійснення усіх процедур пов’язаних з оформленням ССС сертифікатів, їх видачу, а також надання дозволів на нанесення на товари маркування ССС визначено Адміністрацію сертифікації та акредитації Китаю (CNCA). У відповідності із законодавством, Адміністрація також призначає лабораторії для проведення тестування та аудиторів підприємств.

Адміністрація CNCA поклала виконання функцій з оброблення заявок на отримання ССС сертифікації, а також розроблення і внесення змін до переліку товарів, що підлягають обов’язковій сертифікації, на Китайський центр сертифікації якості.

Згідно з рішенням Адміністрації сертифікації та акредитації КНР (№3 від 2005 р. та №38 від 2008 р.) від обов’язкової сертифікації можуть звільнятися товари для наукових досліджень та тестувань продукції, товари для участі у виставках, товари необхідні для побудови виробничих ліній, товари відпрацьовані в Китаї (як елемент більшого продукту) і знову експортовані, окремі частини товару для споживання, незначна частина товарів для застосування за певних обставин (потребує попереднього узгодження).

 

Процес видачі ССС сертифікату

Процес отримання ССС сертифікату передбачає подання заявки і документів, підготовку заводу/підприємства до аудиту, сплати платежів та зборів.

Короткий опис процесу отримання ССС сертифіката:

Підготовка і подання документів до Адміністрації сертифікації та акредитації Китаю

Прийняття і розгляд заявки Адміністрацією

Тестування продукту в лабораторіях Китаю

Аудит підприємства, який як правило, займає 1-2 дня.


У випадку відмови у видачі сертифіката, надається звіт про причини відмови. Водночас, підприємство може повторно звернутися за отриманням ССС сертифіката, що вимагатиме додаткових затрат коштів і часу.

Адміністрація CNCA призначила такі сертифікаційні органи відповідальні за тестування і сертифікацію конкретних груп товарів:

CCAP (China Certification Center for Automotive Products) - товари автомобільної галузі

CSP (China Certification Center for Security and Protection) - товари у сфері безпеки

CSCG (China Safety Global Certification Centre) - захисне скло

CEMC (China Certification Centre for Electromagnetic Compatibility) -електронні вироби.

 

Підтвердження актуальності сертифікату (follow-up certification)

Виданий ССС сертифікат дійсний протягом кількох років, однак його актуальність підтверджується щорічно шляхом проходження додаткових аудитів підприємства, так звана повторна сертифікація, або follow-up certification.

Процедура під час повторної сертифікації така ж як і при первинному отриманні ССС сертифіката, однак займає значно менше часу, простіша і дешевша. Як правило, такий аудит займає не більше одного дня.

Після п’яти років з дати видачі первинного ССС сертифіката, повторний аудит, як правило, займе 2 дні і потребуватиме проходження повторного тестування товарів в Китаї.

 

Перегляд дії ССС сертифіката

Власники ССС сертифікатів зобов’язані інформувати відповідальний за сертифікацію орган (CNCA) про будь-які зміни, що відбулися на підприємстві, виробництві та/чи в характеристиці товарів, що підлягають сертифікації. Після отримання такої інформації відповідальний за сертифікацію орган видає «повідомлення про внесення змін» до сертифіката.

Крім того, CNCA необхідно інформувати про зміну співробітника підприємства відповідального за ССС сертифікацію, що передбачає лише документарні процедури. Якщо ж відбулися важливі зміни стосовно товару, на який видано ССС сертифікат, CNCA може вимагати у власника сертифіката надсилання зразків товару для тестування до Китаю.

У випадку зміни лінії виробництва чи перенесення виробництва в інше місце, китайська адміністрація сертифікації, як правило, вимагає повторного проходження процесу сертифікації продукції або ж, принаймні, інспекції самого виробництва китайськими аудиторами.

Під час прийняття рішення щодо видачі сертифіката товарам, перевіряється в тому числі і їх відповідність наявній системі стандартизації в КНР (GB-стандарти). У зв’язку з цим при змінах в GB-стандартах щодо товару, що підлягає сертифікації, власники ССС сертифікатів повинні, у встановлені терміни, подати заявку стосовно сертифікованого товару і надіслати його на повторне тестування згідно з новим GB-стандартом.

Функціонування ССС сертифікатів регулюється Правилами імплементації. Кожна група товарів має свої окремі Імплементаційні правила, в яких описується процес отримання ССС сертифікатів, характеристики ССС сертифіката і правила дозволу на маркування. Якщо китайська влада офіційно публікує нові Імплементаційні правила чи вносить зміни до вже існуючих, власники сертифікатів зобов’язані протягом встановлених термінів подати заявку на їх зміну.

Усі дійсні сертифікати повинні відповідати діючим GB-стандартам та Імплементаційним правилам. Як правило CNCA надає перехідний період, протягом якого у власників сертифікату є час здійснити необхідні дії для оновлення чи внесення змін до діючого сертифіката. Перехідний період зазвичай триває один рік. Якщо власники сертифікатів у випадку зміни GB-стандартів чи Імплементаційних правил не внесуть зміни до своїх сертифікатів у встановлений час, це погрожує призупиненням дії сертифікатів, або ж їх скасуванням.


Нанесення маркування ССС

Згідно зі встановленими в Китаї правилами, виробник має право самостійно обрати способи та види нанесення маркування, однак до певної групи товарів можуть застосовуватися обмеження. Можливі способи нанесення маркування на конкретний вид товару слід обговорювати з CNCA заздалегідь, під час оформлення ССС сертифікатів.

Маркування ССС може наноситися ливарним пресуванням, лазером, друком, гравюрою, пресом, прикріпленням етикетки тощо. Можуть також обиратися інші від перелічених способів маркування. Однак, маркування повинне відповідати вимогам CNCA, бути читабельним і містити особливі вимоги щодо кожного товару.

Вимоги до ССС маркування:

- якщо маркування здійснюється за допомогою ливарного пресування чи лазерної гравюри, лого ССС і код виробника (ідентифікаційний номер виробництва одна буква і шестизначний цифровий код) повинні знаходитися на самому продукті;

- для товарів, які маркуються за допомогою етикетки, зазначається також ім’я виробника/торгова марка.

Правильне маркування і дійсний дозвіл на друк є необхідними для безперешкодного експортування товарів, що підлягають сертифікації, в Китай. Дозвіл на нанесення маркування ССС містить інформацію, в тому числі, про розміри лого ССС і способи його нанесення. Китайська митниця має відкритий доступ до бази даних CNCA, яка містить деталізований перелік всі дозволів на маркування. Якщо існуюче маркування відрізняється від інформації вказаної у дозволі, або ж дозвіл не є дійсним чи завершився, товари можуть бути затримані на митниці.

З 1 січня 2015 року термін дії дозволу на нанесення маркування більше не обмежується 12 місяцями, однак має співпадати з відповідним ССС сертифікатом. Тобто, при завершенні терміну дії ССС сертифіката дозвіл на маркування автоматично анулюється.

 

Інші види обов’язкової сертифікації

Визначені види товару можуть також потребувати CFDA сертифікації (медичне устаткування) або CEL сертифікації (деякі електронні вироби). У разі відсутності необхідного виду сертифіката товари можуть бути затримані в Китаї і відіслані назад до експортера за його кошт.

Медичне обладнання чи устаткування, яке застосовується в Китаї має пройти CFDA сертифікацію. Відповідальним органом за її впровадження призначено Китайську адміністрацію продуктів харчування та ліків, що підпорядковується Міністерству охорони здоров’я КНР.

CEL (China Energy Label) – це сертифікат, в якому зазначається рівень енергоспоживання та клас енергоефективності (1-5), і є аналогом європейської EU Energy Label. Виробники визначених електронних виробів зобов’язані наносити на свою продукцію CEL маркування для інформування китайського споживача про енергоефективність продукту. За оформлення CEL-сертифікатів відповідальний Китайський центр маркування енергоефективності.

 

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux